Kunder förväntar sig inte bara att företag ska uppfylla deras förväntningar, utan att de ska överträffa dem.
CRM-programvara är tekniken som kan hjälpa dig att göra just det.
Om du är ett medelstort företag baserat i Europa velar du troligen mellan amerikanska leverantörer och lokala CRM-leverantörer.
I den här artikeln jämför vi två av de högst rankade CRM-plattformarna: SuperOffice och HubSpot.
Så här kan CRM-programvara hjälpa dig att nå dina tillväxtambitioner
CRM-programvara understöder din CRM-strategi och hjälper dig att skapa meningsfulla kundrelationer för mer framgångsrika affärer.
Genom att fokusera på kunderna och erfarenheterna de har av ditt företag kan du förstå deras behov bättre och öka lojaliteten, vilket leder till ökad vinst.
CRM-programvara understödjer en företagskultur som sätter kunden i fokus på exempelvis följande sätt:
1. Bättre kunskap om dina kunder
Ett CRM-system hjälper dig att lära känna dina kunder på ett djupare plan.
Samla personlig information som fullständigt namn och kontaktuppgifter, samt annan viktig information som jobbtitlar, språkkunskaper, preferenser, och i synnerhet affärsrelationshistorik – allt i en central databas.
När du vet mer om dina kunder hjälper det dig att erbjuda en mer sömlös och enhetlig kundupplevelse.
2. Bättre kundengagemang
Det är ett faktum: en affärskultur som sätter kunden i fokus kan inte existera i en splittrad organisation.
Ett CRM-system främjar samarbetet mellan dina kundinriktade team som försäljning, marknadsföring och service, genom att sätta kunden i centrum.
När all kunddata finns samlad på ett lättillgängligt ställe kan teamen snabbt och enkelt få djupare insikter om kunderna, vilket ger dem möjlighet att skapa ett mer meningsfullt engagemang.
3. Bättre kundrelationer
I alla företag är kunden kung.
Därför är en CRM-strategi och ett CRM-system så viktigt. De hjälper dig att bygga starka relationer med dina kunder på lång sikt, och öka kundlojaliteten.
Med hjälp av tekniken och informationen i systemet kan du svara kunderna snabbare, anpassa interaktionerna och få dina kunder att le.
Vi tar en titt på hur SuperOffice och HubSpot skiljer sig åt.
När HubSpot blev en CRM-plattform
År 2005 hade grundarna Brian Halligan och Dharmesh Shah en stor målsättning, nämligen att revolutionera hur företag lockar kunder.
De insåg att marknaden var i förändring och att folk inte längre tolererade störande annonser eller försäljningstrakasserier. I stället ville folk ha råd och hjälp.
Därmed föddes HubSpot.
HubSpot var från början en plattform för inbound marketing. Sedan dess har företaget vuxit till ett globalt amerikanskt CRM-programvaruföretag värderat till 1,7 miljarder dollar, som riktar sig till företag av alla storlekar, från ensamanvändare till företag.
Under åren har HubSpot blivit erkända för sin marknadsföringsmjukvara, samtidigt som de kontinuerligt lägger till funktioner i sitt utbud:
- Sales Hub: En försäljningsmjukvara utformad för säljteam som effektiviserar och optimerar säljprocesser. Den inkluderar fullt utrustad försäljnings-CRM, verktyg för försäljningsengagemang, offert- och CPQ-funktionalitet, rapportering och analys med mera.
- Service Hub: En kundtjänstprogramvara som hjälper dig att fördjupa kundrelationer, kommunicera med front office och öka teameffektiviteten. Du får chattverktyg, en delad inkorg, helpdesk-automatisering, kunskapsbasfunktionalitet, kundfeedback och anpassade undersökningar, rapportering, kundportal med mera.
- Operations Hub: Operations Hub låter dig enkelt synkronisera och tvätta kunddata och automatisera affärsprocesser. Den inkluderar programmerbar automation, datasynkronisering, datakuratering och datakvalitetsverktyg.
HubSpot började sin CRM-mjukvaruresa inom marknadsföringsområdet, medan SuperOffice fick sin början i försäljning.
Hur SuperOffice och HubSpot skiljer sig åt
SuperOffice grundades 1990 och mjukvaran gör det möjligt för medelstora europeiska företag att bygga lönsamma affärsrelationer med sina kunder.
SuperOffice började som en lokal CRM-plattform och är nu en 100% molnbaserad CRM-lösning.
Precis som HubSpot fokuserar SuperOffice på de tre områden som är viktigast i en affärskultur som sätter kunden i fokus:
Alla tre kundinriktade områden är byggda på en central CRM-plattform.
Oavsett vilken avdelning du befinner dig på så har alla i ditt företag samma delade kundsyn vilket leder till bättre samarbete, produktivitet och affärsprocesstöd.
Men här är SuperOffice CRM annorlunda:
1. Inriktar sig på medelstora nordeuropeiska företag
I Europa har ett medelstort företag cirka 50-200 anställda.
Mellanstora företag har vanligtvis fler kundsegment, komplexa arbetsflöden och krav på säkerhet, efterlevnad och support.
SuperOffice CRM:s kostnadsplaner säkerställer att kunderna har tillgång till alla funktioner och funktioner de behöver för att hantera sina kundrelationer på ett effektivt sätt.
2. Det är ett globalt sinnat europeiskt företag
Det är skillnad mellan "globala företag och globalt sinnade företag," säger Robert Vis, grundare och VD för kommunikationsföretaget MessageBird. Med huvudkontor i både Amsterdam och San Francisco har han upplevt båda sidor av myntet.
Vis förklarar: "Globala företag ser internationell expansion som ett paraply, något som för samman alla under en standardiserad, "one-size-fits-all"-metod. Globalt sinnade företag ser inte internationell expansion så ensidigt. I stället möter de kunderna där dom är."
Även om 40 % av EU talar engelska är det bara Irland som har engelska som modersmål.
Till skillnad från USA består Europa av en mängd olika kulturer och språk.
Därför har SuperOffice sex helägda dotterbolag i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Schweiz och Benelux.
Varje kontor är bemannat av lokala medarbetare som har lokal kunskap om marknaden och hjälper kunder att lösa regionspecifika affärsutmaningar.
3. Över 30+ års CRM-erfarenhet
Med en dokumenterad meritlista av effektiva lösningar har SuperOffice en djup förståelse för vad medelstora europeiska företag behöver för att lyckas.
SuperOffice ser CRM som en strategi snarare än bara ett verktyg för att öka effektiviteten.
Vi är övertygade om att hela företaget måste se på kunderna, behandla dem och kommunicera med dem på ett sammanhållet sätt.
Denna erfarenhet gör att vi kan tillhandahålla värdefulla insikter och bästa praxis för att hjälpa företag att nå nya nivåer av tillväxt.
SuperOffice CRM eller HubSpot? Tre faktorer att ta i beaktande
Att välja rätt CRM-programvara är inte svartvitt.
Det finns alltid nyanser av grått.
För att förstå nyanserna: 95 % av kunder läser recensioner online innan de köper en produkt.
Du har själv troligen besökt sajter som G2, vars betyg ger en objektiv uppfattning.
Vi kan använda dessa recensioner och feedback från användare för att analysera tre nyckelområden: hur enkelt det är att göra affärer, programvarans användbarhet (användarvänlighet) och supportens kvalitet. Allt detta kommer att väga tungt i din beslutsprocess!
1. Hur enkelt det är att göra affärer
Detta betyg bedömer hur effektiv produkten har varit för att stödja användarnas affärsbehov.
Betyget tar hänsyn till faktorer som recensionernas volym och kvalitet, såväl som användarnas övergripande tillfredsställelse.
När det gäller försäljning fick SuperOffice CRM betyget 9,3. HubSpot Sales Hub fick betyget 8,8.
Följande variabler anses vara faktorer som påverkar användarnöjdheten i kategorin CRM-programvara positivt:
โ Kontakt- och kontohantering
โ Arbetsflödeskapacitet
โ Möjlighets- och pipelinehantering
För vissa användare saknar HubSpot Sales Hub robusthet:
"Bra för marknadsföring. Inte så bra för försäljning. För mig är plattformen mer inriktad på marknadsförare. För försäljning innebär rapportbyggnadsfunktionen vissa begränsningar, och det finns ingen anpassning när det gäller försäljningsflöde och process.” Verifierad användare inom informationsteknologi och tjänster, litet företag (50 eller färre anställda.)
SuperOffice CRM ger dig all funktionalitet du behöver för att utföra ditt arbete, samtidigt som informationen presenteras på ett lättförståeligt sätt.
”SuperOffice är ett av de mest användarvänliga CRM-systemen jag har arbetat med. Du kan ställa in systemet på ett sådant sätt att all nödvändig försäljningsinformation kan bearbetas, oavsett vilken verksamhet du är i.” Mark K., Kommersiell direktör (51-1 000 anställda)
2. Programvarans användbarhet och användarvänlighet
Bra programvarudesign är ofta framgångens obesjungna hjälte.
Dåligt designade produkter kan vara svåra att använda och orsaka huvudvärk och frustration i stället för att hjälpa till att nå nya mål snabbt och utan stress.
Ett bra sätt att utvärdera hur användarvänlig en produkt verkligen är, är genom att delta i en livedemonstration och/eller göra en testkörning.
Var uppmärksam på ditt första intryck. Detta ger dig värdefulla insikter om huruvida systemet har planerats med god användbarhet i åtanke.
SuperOffice CRM fick 9,1. HubSpot Sales Hub fick 8,7.
Skillnaden ligger i designen.
HubSpot Sales Hub erbjuder många egenskaper och funktioner, men systemet kan vara svårt att förstå.
“Om jag var tvungen att välja något jag ogillade med HubSpot så måste det vara programvarans övergripande layout. Det finns så mycket information på ett ställe att det kan vara överväldigande till en början.” Verifierad användare inom Human Resources, medelstort företag (51-1 000 anställda)
Till skillnad från de flesta CRM-programsystem är SuperOffice CRM utformat för att hjälpa användare att arbeta som de vill, utan att orsaka förvirring eller en känsla av överväldigande.
Vi lägger ner mycket arbete på det grafiska gränssnittet, vilket gör det enkelt att ange data. Samtidigt har användarna friheten att modifiera systemet enligt sina specifika behov.
“ Ett utmärkt CRM-system anpassat enligt våra önskemål. Försäljning och kundservice organiserat i ett system.
โ Kundtjänst kan stötta varandra på helgdagar
โ Bra och tydliga dashboards för ärenden och försäljning
โ Många möjligheter som vi kan skräddarsy på egen hand.
โ Effektivt arbete i en användarvänlig miljö.
โ Optimering av arbetsprocesserna sedan SuperOffice togs i bruk
โ Bra kundsupport
Vi kan enkelt exportera vår data för kunder.” Eveline S., Chef för kundtjänst för e-leverans, medelstort företag (51-1 000 anställda)
3. Supportens kvalitet
Att implementera ny programvara i ett medelstort företag kan vara skrämmande, men det behöver inte vara det.
I stället för att ge dig på det ensam, leta efter en CRM-partner som kan leda dig genom varje steg i processen.
När du undersöker potentiella partners, fråga dig själv:
โ Hur väl tjänar de sina kunder?
โ Hur är tillgängligheten?
โ Får tidigare kunder rätt support när problem uppstår?
Rätt partnerskap gör stor skillnad för att nå framgång.
När det gäller supportens kvalitet:
SuperOffice CRM fick 8,8. HubSpot Sales Hub fick 8,6.
HubSpot erbjuder fjärrintroduktionsresurser och support.
Priserna för fjärrintroduktionspaket varierar från 800 USD till 6 000 USD. Priset beror på:
โ Dina högst prioriterade mål med HubSpot
โ Organisationens storlek och komplexitet
โ HubSpot-produkterna du köpt
โ Nuvarande teknik och hur den integreras med HubSpot
Om du behöver mer anpassnings- och implementeringsstöd erbjuder HubSpot professionella tjänster och tredjepartstjänsteleverantörer.
“Det är lite dyrt för vad du får. De är svåra att arbeta med och kräver många anpassade html-mallar. Om du inte är bekant med html, så tillkommer en annan avgift för att köpa e-post- och webbsidemallar. De minskade också nyligen mängden kostnadsfria rapporter, och du måste registrera dig för en extra avgift för att få alla rapporter. Jag gillar inte tanken på att bli barskrapad varje år. CRM- och försäljningssidan är supersvår och klumpig.” Verifierad användare inom dator- och nätverkssäkerhet, medelstort företag (51-1 000 anställda)
SuperOffice har åtagit sig att vara din CRM-partner från dag ett, oavsett vilket abonnemang du väljer.
Du kan kontakta SuperOffices expertsupportteam med alla frågor under kontorstid eller använda deras supportjour för att lösa kritiska problem.
SuperOffice CRM ger dig också:
-
En robust CRM-kunskapsdatabas
-
CRM-strategier och videoguider
-
Gemenskapsforum för utvecklare och teknisk assistans
“SuperOffice förstår vår verksamhet och vad som krävs för att nå våra mål.” Serge V., kommersiell chef, stort företag (>1 000 anställda)
Vilket CRM är bäst för medelstora europeiska företag?
Vi hör ofta från kunder att de letar efter fem saker hos en leverantör:
โ Någon som förstår deras verksamhet
โ CRM-rådgivare
โ Lokal närvaro
โ Utbildning och lokal support
โ Hjälp med implementering
Vi förstår detta eftersom vi själva är européer!
Vad som gör en CRM-programvara till det "bästa" valet för ditt företag beror på företagets unika behov, mål och preferenser.
För vissa kan den bästa CRM-programvaran vara den som är prisvärd och enkel att använda, medan det för andra kan vara den som har avancerade funktioner och integrationer som stödjer komplexa affärsprocesser.
Det är aldrig en bra idé att jämföra enbart utifrån egenskaper och funktioner.
Att skapa en kundcentrerad företagskultur är en kombination av att välja rätt personer, implementera rätt processer och utnyttja rätt teknik för att maximera värdet av kundrelationerna.
Om du inte använder SuperOffice CRM idag, boka en gratis demonstration så visar vi dig hur du kan använda vårt CRM-system och vårt team av experter för att förbättra kvaliteten på dina kundrelationer.