Nyhet! Nu integrerar vi marketing automation i SuperOffice CRM. 
Läs mer 👉 här

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Relationsloopen: SuperOffices innovativa förhållningssätt till kundresan

Relationsloopen: SuperOffices innovativa förhållningssätt till kundresan

Kundresan skapades år 1985.

För nästan 40 år sedan!

Och även om vi älskar konceptet med att kartlägga varje steg i kundupplevelsen - från initialt behov till problemlösning - ville vi också hitta ett sätt att bygga på det.

Någonting som representerar vår värdegrund, någonting som vi kunde äga, och som samtidigt visar respekt för den ursprungliga kundresan.

Vi har hittat det – och vi hoppas att du gillar det.

Vi kallar det relationsloopen.

Låt oss ta en titt på vad relationsloopen är, varför den är viktig och hur ni kan använda den för att minska kundbortfallet, öka kunderna livstidsvärde och förbättra kundnöjdheten.

Vad är relationsloopen?

Relationsloopen är vår version av kundresan.

Vi har utvecklat den eftersom relationer är viktiga i näringslivet, och marknadsföringen under hela kundresan är avgörande för att uppnå affärsframgångar.

Att använda marknadsföring för att bygga broar mellan försäljning och kundservice under hela loopen ger företagen otroliga möjligheter att stärka kundrelationerna.

Låt oss presentera de sju stegen i relationsloopen

Varje kund går igenom sju nyckelfaser i sin relation till ditt företag:

  1. Efterforskningar
  2. Kännedom
  3. Utvärdering
  4. Köp
  5. Bevarande
  6. Expansion
  7. Påverkan

För att hjälpa dig att påbörja din relationsloop, låt oss titta på vad som händer i varje fas, kundens och företagets drivkrafter under varje fas, och hur du kan påverka det hela.

1. Efterforskningar

Under efterforskningsfasen börjar dina potentiella kunder tänka på hur de ska lösa sina affärsproblem.

De är inte redo att köpa någonting – i själva verket kanske de inte ens vet vad de ska köpa eller leta efter – men de vill hitta ett sätt att lösa sina problem.

Som företag vill du kunna fånga denna tidiga avsikt och positionera dig som en expert som den potentiella kunden kan lita på. 

Med hjälp av verktyg som SuperOffices formulär kan du omvandla din webbplats till en enda stor leadmagnet, som fångar in uppgifter om personer som är i efterforskningsläget och som vill veta mer.

2. Kännedom 

När de har gått igenom efterforskningsfasen, bör de vara i fasen “Varumärkeskännedom” – där de bekantar sig med varumärken som erbjuder en potentiell lösning på deras problem.

Som företag är det ert jobb att se till att de blir “mycket bekanta” och hjälpa dem att lära känna ert varumärke extra väl.

Ett av de bästa sätten att göra det här är via e-postmarknadsföring, framförallt automatiserade e-postsekvenser som är skräddarsydda för den typ av problem som dina kunder är ute efter att lösa.

SuperOffices redigerare för e-postmarknadsföring hjälper dig att skapa, schemalägga och hålla reda på personanapassade e-postsekvenser där du kan ta hjälp av AI för att skapa bilder, sätta rubrik och till och med justera tonen i meddelandet.

3. Utvärdering 

Det är här som din potentiella kund går från att vara allmänt intresserad till att fundera mer på din specifika produkt och titta på allt från prissättning och funktioner till jämförelser och recensioner på nätet.

För er som företag blir de här potentiella kunderna mer värdefulla när avsikten har gått från bakgrundsefterforskningar och att få kännedom till att fundera mer seriöst på er produkt som en lösning.

Ett verktyg i SuperOffice som kan hjälpa er med det här är vår automatiserade funktion “om detta händer, så ska detta hända”.

Du kan använda den för att följa länkklickningar från individuella potentiella kunder och utlösa leverans av specifikt informativt innehåll som föregriper deras behov och omvandlar dem till mer intresserade potentiella kunder.

4. Köp 

Nu har din intresserade kund gått igenom faserna efterforskning, kännedom, utvärdering och köp, och är nu redo att köpa.

De vill prata med en försäljningsrepresentant och få bekräftat att alla deras efterforskningar fram till den här punkten har lönat sig och att de fattar rätt beslut när de investerar i din produkt.

Ditt marknadsföringsteam kan spela en stor roll här genom att tillhandahålla stödjande innehåll och dokumentation som säljteamet kan använda för att påverka den intresserade kunden.

Med SuperOffice blir det enklare än någonsin för säljteamet att ta fram de här dokumenten, tack vare vår teknologi för dokumentintegrering som hjälper er att lagra och distribuera det här marknadsföringsmaterialet.

5. Bevarande 

Kunden har valt er produkt för att lösa sina problem, och behöver få ut ett värde av den.

Som företag måste ni göra allt ni kan för att behålla den här kunden – och de intäkter den inbringar – genom att hjälpa kunden att få ut ett värde av er produkt.

Det här kan handla om introduktionshandledningar, artiklar från hjälpsidor, utbildningsvideor, och allt annat som kan behövas för att ge era kunder goda möjligheter att få ut ett verkligt värde av er produkt.

Med hjälp av SuperOffice kan era marknadsförings- och kundeserviceteam arbeta med att skapa förstklassiga upplevelser med hjälp av kundportalen, kunskapsbasen och livechatt-funktionerna.

6. Expansion 

När kunden kommer till expansionsfasen i relationsloopen har de redan fått ut ett avsevärt värde av er produkt eller tjänst, och de vill ha mer.

Som företag vill ni dra nytta av kundens upplevelse fram till nu genom att i rätt tid presentera relevanta möjligheter till merförsäljning och korsförsäljning.

De här expansionsmöjligheterna kan utgöras av merförsäljning - till exempel att kunden flyttar till en annan prisnivå för er programvaruprodukt (SaaS) - eller korsförsäljning, där man säljer nya produkter till dem.

Ett sätt att uppnå det här med SuperOffice är att använda våra avancerade dataanalysverktyg, kontrollpaneler och rapporter som hjälper er att identifiera nyckelsegment att inrikta er mot.

7. Påverkan 

De som rekommenderar er kan bli ambassadörer för ert varumärke och börja marknadsföra er via rekommendationer inom sina nätverk.

Att ge bränsle till den här tillväxtmotorn är dock någonting som kan göras på flera sätt, och något av det enklaste som marknadsförarna kan börja med är att integrera ambassadörerna i sitt innehåll.

Ert marknadsföringsteam kan använda SuperOffice för att skapa riktade e-postkampanjer där era kunder bjuds in till att delta i eller distribuera nytt innehåll till leads, och sluta cirkeln.

Att hantera alla de sju stegen i relationsloopen är självklart bara möjligt med de rätta verktygen. 

Så, överväg ett system för kundrelationshantering (CRM) för att hjälpa ert marknadsföringsteam att stärka relationerna genom hela relationsloopen.

Hur kan ett system för kundrelationshantering (CRM) hjälpa marknadsföringsteamet att hantera relationsloopen?

Byggandet av den här tillväxtmotorn kräver att era marknadsförings-, sälj- och kundeserviceteam arbetar mot ett gemensamt mål.

För att lyckas med det här behöver ni en central källa till tillförlitlig information angående kunddata och kommunikation.

En samlad CRM-plattform som SuperOffice kan hjälpa er att överbrygga klyftorna mellan marknadsföring, sälj och kundservice för att skapa en helhetsbild av kunden genom hela relationsloopen.

SuperOffice erbjuder flera funktioner som hjälper er att bygga mer lönsamma kundrelationer, till exempel:

  • Förbättrad filtrering och segmentering för att inrikta er mot specifika typer av kunder
  • Avancerade alternativ för marknadsföring och personanpassning för att skräddarsy varje meddelande
  • Relationsbyggande via flera kontaktytor, som chatt, e-post och portaler  
  • Lättanvänd automatisering för att leverera meddelanden precis när kunderna behöver dem
  • Och mycket, mycket mer…

Är du redo att omvandla ditt marknadsföringsteam från leadskapare till relationsbyggare?

Boka en demo av SuperOffice idag och lär er hur ert marknadsföringsteam kan blomstra tillsammans med era sälj- och kundserviceteam när de bygger lönsamma relationer med hjälp av en enda CRM-plattform.