Nyhet! Nu integrerar vi marketing automation i SuperOffice CRM. 
Läs mer 👉 här

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

8 skäl för ditt företag att välja en molnbaserad CRM-lösning

CRM (Customer Relationship Management) har blivit ett centralt begrepp i affärslivet: alla talar om CRM, nästan alla vet att det kan ge stora fördelar, men det är bara några få som vet vilken lösning som passar deras verksamhet bäst.

Det spelar ingen roll om ditt företag har över 100 anställda eller bara några få. Idag vet du säkerligen att ett CRM-verktyg kan hjälpa dig att skapa en bättre relation till dina kunder, tillhandahålla professionell kundservice, ge ökad försäljning samt skapa ny tillväxt i din verksamhet.

När ditt företag ska välja välja CRM-programvara ska den ha en överkomlig prislapp, den ska hjälpa er här och nu, den ska vara lättanvänd, den ska passa till era specifika affärsbehov, vara enkel att driftsätta och underhålla, samt vara tillgänglig dygnet runt.

Så om du tillhör de 72% av småföretagare som anser att en investering i modern teknologi, som CRM, leder till större avkastning (ROI) och tillväxt i ditt företag, vill vi gärna hjälpa dig att navigera i terrängen för att hitta den CRM-lösning som passar dig bäst.

Gör dig av med föråldrade attityder

Glöm tiden då begreppet ”CRM” var liktydigt med dyr och komplicerad programvara som krävde ett team av IT-experter för att installera och underhålla, tillhör det förflutna.

Dagens CRM-system är både mer teknologiskt avancerade samt lättanvända och finns i en mängd olika varianter som är utformade för att uppfylla varje enskilt företags unika behov – såväl stora som små företag. Precis som allt annat i dagens IT-landskap så erbjuder moderna CRM-system nya möjligheter, flexibla kostnader och enkelt underhåll och driftsättning.

Med andra ord har saker och ting förändrats. Även begreppet ”programvara” har flyttat från tidigare jordnära domäner hela vägen upp till molnet. Och det är just i molnet som småföretagen bör söka efter sin CRM-lösning. Låt oss förklara varför.

Lyft ditt företag upp till molnet

Molnbaserade IT-tjänster har haft en kraftig tillväxt på senare tid. International Data Corporation (IDC) rapporterar att investeringarna för  molntjänster kommer att fortsätta växa under 2019, vilket motsvarar en tillväxt på 23% jämfört med för fem år sedan.

Om du fortfarande inte är övertygad, presenterar vi här 8 anledningar till varför alla företag seriöst bör överväga molnbaserad CRM-programvara om de vill fortsätta att utveckla sin verksamhet.

1. Problemfri installation

CRM är inte längre förknippat med komplexa installationer. En modern, molnbaserad CRM-lösning är faktiskt ”bekymmersfri”och du kan komma igång omedelbart (det behövs inget business case, men om du behöver ett så finner du det här). Allt du behöver är en internetanslutning. Därefter loggar du in online och börjar använda CRM-systemet. Så enkelt är det.

Du behöver inte betala för hårdvara, servrar eller programunderhåll. Du behöver inte heller någon fast tillgång till IT-personal eller oroa dig för komplexa installationer, dataöverföring eller uppgraderingar – allt sådant sköts automatiskt.

2. Smidig åtkomst

Åtkomst dygnet runt är den i särklass största fördelen med en molnbaserad CRM-lösning.

Tänk dig att du behöver ringa ett avgörande kundsamtal när du är på resa, skicka en uppdaterad offert eller snabbt hitta ett telefonnummer eller en e-postadress när du inte är på kontoret.

En molnbaserad CRM-lösning ger dig tillgång till systemet oavsett var du befinner dig – på kontoret, på tåget, på ett kafé eller hemma – och oavsett vilken enhet du använder – stationär eller bärbar dator, mobiltelefon eller surfplatta. Återigen - allt du behöver är en internetanslutning. Du och dina kollegor får åtkomst till en centraliserad databas när ni vill, även utanför kontorstid, vilket är särskilt praktiskt för alla moderna företag.

Genom att alltid vara uppkopplad till den centrala databasen ger en molnbaserad CRM-lösning dig full flexibilitet och frihet att göra allt du behöver, vid den tidpunkt som passar dig bäst.

3. Användarvänlighet

Det kan inte bli enklare än med en molnbaserad lösning. För det första köper du ett programpaket med en fast månadsavgift. Allt du behöver göra är att ange dina inloggningsuppgifter, se till att du alltid har en tillräckligt snabb internetuppkoppling från  den enhet du föredrar att arbeta ifrån. Vad gäller systemunderhåll så sköts det av leverantören och kompletteras av ett brett utbud av självbetjäningstjänster online.

4. Rimlig kostnad

En annan fördel med denna praktiska lösning är att den inte heller kommer att knäcka dig ekonomiskt. Inga företag vill allokera stora summor pengar för enskilda inköp, utan föredrar mindre, regelbundna delbetalningar.

De flesta molnbaserade CRM-lösningar använder sig av en abonnemangsmodell som kräver en minimal initial investering, och därmed reducerar risken. Det finns inte heller några dolda kostnader för till exempel extra hårdvara eller licensavgifter. Du betalar bara en fast månadsavgift för ett molnbaserat CRM-paket som kan kosta så lite som 408 kr/användare.

5. Hög säkerhetsnivå

Säkerheten är naturligtvis en angelägen fråga för alla som använder webbaserade system för informationslagring. Som nedanstående diagram från Forrester Research visar, så är oro för säkerheten en av anledningarna till att företag är försiktiga med att införa en molnlösning, även kallad SaaS (software-as-a-service).

reasons-for-not-moving-to-the-cloud.jpg

Företag som erbjuder CRM-system online är fullt medvetna om detta och tar säkerhetsfrågorna på mycket stort allvar. I slutändan är det de som ansvarar för att skydda den konfidentiella informationen som du anförtror dem.

Föga förvånande är informationssäkerheten hos företag som erbjuder molntjänster betydligt högre än i det genomsnittliga lokala serverrummet. Leverantörer av molnbaserade CRM-tjänster erbjuder även avancerade, automatiska rutiner för säkerhetskopiering och har tydliga processer för dataåterställning i händelse av intrång. Enskilda användare av molntjänster kan dock fortfarande höja säkerheten ytterligare genom att använda tvåstegsverifiering och starka lösenord.

Detta har blivit ännu viktigare i och med att den europeiska dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) trädde i kraft den 25 maj 2018.

6. Driftsäkerhet

Ingen vill ens föreställa sig följderna av att ett system man är beroende av i sin vardag skulle krascha med en fullständig ekonomisk kris som följd. Med molnbaserade CRM-lösningar sker det nästan aldrig, eftersom alla delar av systemet har back-up. Det betyder att varje komponent, exempelvis en server, har flera kopior i molnet. Så om någonting havererar ersätts det omedelbart och systemdriften fortsätter utan avbrott. Faktum är att ett webbaserat CRM-system har en tillgänglighet på 99,99 % – en godkänd siffra även för de kräsnaste företagen, eller hur?

7. Flexibilitet

Vad kan vara bättre än att äga en produkt som är skräddarsydd för dina behov?

När företag börjar använda CRM-system brukar de oftast välja funktioner som hjälper dem här och nu och som är relevanta för deras speciella behov.

I takt med att företaget växer kan det dock hända att det uppstår nya behov, exempelvis att det krävs mer kapacitet, nya funktioner eller mer avancerade moduler. När det sker kan molnbaserade CRM-lösningar uppdateras och anpassas omgående för att uppfylla dessa nya behov. Du behöver alltså inte vänta på att ett nytt program ska utvecklas. De större, bättre och mer innovativa CRM-systemen är tillgängliga omedelbart.

8. Förbättrad kompatibilitet

Fristående produkter har liten chans att lyckas i dagens IT-värld som ställer krav på flexibilitet i förbindelse med integration. Särskilt i ett mordernt företag så är informationsutbyte mellan redan tillgängliga lösningar avgörande.

Vem vill investera i en programvara som inte kan öppna dina dokument, spara kontakter eller integreras med det e-postsystem som används? Därför är kompatibilitet med andra produkter och tjänster nyckeln till att säkra en effektiv CRM-lösning med lång livslängd.

Molnbaserade CRM-lösningar kan enkelt integreras med andra applikationer eller programvaror, exempelvis e-postklienter och Office-produkter (Word, Excel, PowerPoint osv.). Det är denna kompatibilitet som gör molnbaserade CRM-lösningar till ännu bättre alternativ för ditt företag.

Hitta det moln som passar dig

Då var vi klara – hela åtta anledningar till varför molnbaserade CRM-lösningar passar ditt företags behov.

Så om du letar efter ett CRM-verktyg som hjälper dig att

  • centralisera din kunddatabas,
  • få en fullständig överblick över dina interaktioner med kunderna,
  • få omedelbar åtkomst till realtidsinformation om dina säljmöjligheter,
  • automatisera dina arbetsprocesser som till exempel att följa upp leads, avsluta affärer i tid och säkerställa bättre kundservice,
  • och, tack vare detta, lyckas behålla fler nöjda kunder,

…då är en molnbaserad CRM-lösning det snabbaste sättet att uppnå dessa mål, eftersom den:

  • är lättanvänt,
  • är lättillgänglig,
  • har ett rimligt pris med låg initialkostnad,
  • inte kräver inköp av hårdvara eller programvaruunderhåll,
  • har stöd för flera olika typer av enheter,
  • är kompatibel med tredjepartsprodukter,
  • garanterar hög datasäkerhet,
  • kan anpassas till dina behov och förändrade krav.

Det enda som nu återstår är att välja CRM-leverantör med omsorg.

Se till att leverantören erbjuder en flexibel molnlösning, som kan växa i takt med ditt företag och att lösningen är skräddarsydd för dina behov av funktionalitet.

Nu när du vet detta kan du hitta den molnlösning som tar ditt företag till nya höjder.

Vill du veta hur en molnbaserad CRM-lösning kan hjälpa ditt företag?

Då är du välkommen att prova vår programvara gratis här.

Vill du få mer intressant innehåll i din inkorg?

Registrera dig för vårt nyhetsbrev så avslöjar vi våra hemligheter om hur vi lyckats hjälpa växande företag att omvandla relationer till intäkter.