Nyhet! Nu integrerar vi marketing automation i SuperOffice CRM. 
Läs mer 👉 här

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Samla in bättre data och få fler leads med integrerade webbformulär

Tidigare var ett företags hemsida inget annat än ett statiskt informationskort som visade information om företaget – ingen tvåvägskommunikation direkt.

Att veta vem som besökt hemsidan och vad de ville hitta var svårt. Att söka efter kunder hände utanför hemsidan.

Men saker förändrades med införandet av webbformulär – ett kraftfullt sätt att faktiskt skapa kommunikation med hemsidans besökare och kunna förvandla dem till kunder.

Kort sagt: webbformulär hjälper företag att skapa försäljningstillfällen.

I själva verket visar nya studier att 65 % av företagen säger att generera trafik och leads är deras största marknadsutmaning och 74 % av företagen menar att konvertera leads till kunder är högsta prioritet.

Vad används webbformulär till?

Webbformulär är ett bra sätt att hjälpa dig fånga besökarens detaljer på hemsidan – deras namn, e-postadress, preferenser, kommentarer och feedback.

De är också ett kraftfullt sätt för besökaren att komma i kontakt med ett företag, skicka information, beställa, skicka en förfrågan eller fråga. All information som lämnas via webbformulär går direkt till en försäljningsrepresentant (eller en särskild inkorg) och överförs senare till företagets databas.

Utöver det är webbformulär ett lämpligt medie som hjälper företag att skapa uppföljningsaktiviteter, vilka är mer riktade och relevanta för deras prospekt eller kundbas.

Webbformulär – utmaningen

Att få besökarna att fylla i och skicka in formuläret är en utmaning.

Men efter att information har samlats in måste den bearbetas. Och det betyder att du måste lägga in informationen i ett kalkylblad, analysera och snygga till den och först därefter skriva in den i ett CRM-system.

Det är hanteringen av information som samlas in via webbformulär som är företagens största utmaning – det är både en omfattande och tråkig process.

Liksom många andra väntar du förmodligen tills du manuellt samlat många potentiella kunder i kalkylbladet och först därefter överför dem till ett CRM-system.

Det kan knappast kallas en snabb och effektiv process.

Inga företag vill minska antalet besökare som fyller i webbformulären, men alla företag vill minska antalet manuellt arbete som krävs för att bearbeta dessa formulär.

Hur går du då tillväga? Lösningen är automatisering och där är CRM klart bäst.

Sambandet mellan webbformulär och CRM

CRM kan förändra webbformulärupplevelsen på tre avgörande sätt. För det första behöver du inte kunna HTML för att skapa, designa och publicera skräddarsydda webbformulär från ett CRM-system.

För det andra kommer ett webbformulär skapad via ett CRM-system att automatiskt importera data från webbplatser direkt till din databas, vilket eliminerar behovet av att skriva in informationen manuellt i CRM-systemet.

För det tredje, eftersom CRM är utformat för att hjälpa ditt företag att bygga starka relationer med dina befintliga och potentiella kunder, kan webbformulär som är kopplade till ett CRM-system hjälpa dig att snabbt få information om besökarens detaljer, så att du kan börja svara på och ta hand om dina leads automatiskt.

6 sätt som integrerade webbformulär kan hjälpa ditt företag

CRM-integrerade webbformulär används huvudsakligen för att få information från dina prospekt, kunder, leverantörer och partners.

För att förklara hur integrerade webbformulär fungerar vill vi visa dig hur du kan få nytta av denna funktionalitet i ditt dagliga arbete.

1. Spara pengar på integration och minska manuellt arbete

En av de största fördelarna med integrerade webbformulär är att de är smidigt integrerade med ditt CRM-system.

Det betyder att du inte behöver använda olika typer av appar och extern programvara för att få information.

Det faktum att det inte finns några komplexa integrationer sparar ditt företag mycket pengar, eftersom det eliminerar behovet av att hantera olika appar. Det innebär också mindre bekymmer för dig, eftersom det sänker datasäkerhetsriskerna. Och det gör dig oberoende av externa leverantörer.

Dessutom skickar integrationen all data som samlas in via webbformulär direkt till din CRM-lösning – så att du kan hantera och bearbeta data där och då utan någon tredje part.

2. Kommunicera med besökarna på din hemsida

Alla som besöker din hemsida är potentiella försäljningsmöjligheter!

Så du borde försöka kommunicera med dem innan de försvinner i det okända.

Integrerade webbformulär kan skräddarsys för att passa olika typer av situationer. Det hjälper dig att söka nya datainmatningar i alla möjliga situationer, samt utöka din marknadsföring utan extra kostnader.

Du kan enkelt skapa formulär som bland annat leder till nedladdningar av innehåll, prenumerationer, anmälningar till evenemang eller enkätundersökningar. Allt detta hjälper dig att upprätta kontakter, bygga relationer och vara mer proaktiv i din kommunikation med dina besökare på webbplatsen.

3. Automatisera hanteringen av företagets leads

Eftersom integrerade webbformulär är utformade för att stötta marknadsföraren i sitt arbete kan de hjälpa dig att nå ut bredare och hantera ännu fler leads.

Med webbformulär kan du inte bara samla in namn och e-postadresser, utan du kan även ställa in ditt CRM-system för att sätta igång specifika åtgärder.

T ex, någon har fyllt i ett formulär på din hemsida för att ladda ner en guide.

När nedladdningen är klar kan du skicka ett riktat och personligt e-postmeddelande till personen efteråt och erbjuda annan information eller länkar som är relevanta för det ämne som personen har uttryckt intresse för. Det är ett enkelt sätt att förflytta dina leads längre ner i köptratten.

Kort sagt: du kan göra passiv datainsamling till aktiva leads i din CRM-lösning genom att utföra ett antal automatiska men ändå riktade åtgärder med informationen du samlar in via webbformuläret.

4. Säkerställa datakvaliteten

Marknadsavdelningens viktigaste uppgift är att generera fler leads.

Men inte bara vilka leads som helst, utan så kvalificerade leads som möjligt.

Det är därför CRM-databasen är guld värd för många marknadsförare. För att informationen ska vara värdefull måste den vara felfri.

Låt oss ta en titt på ett exempel.

När besökare fyller i ett webbformulär är det inte säkert att deras e-postadress är korrekt. Vad händer om den är felstavad eller inte stämmer? Det finns många som bara vill ladda ner ett visst innehåll, men aldrig ge bort sin riktiga e-postadress.

I dessa fall är dubbel bekräftelse särskilt användbar. När du får ny e-post via ett webbformulär kan CRM-systemet skicka ett automatiskt e-postmeddelande som verifierar personens e-post. Är adressen felaktigt så får du reda på det snabbt.

Men det bästa är att den här funktionen hjälper dig att minska mängden manuell bearbetning, eftersom du inte behöver lägga tid på att sortera de korrekta e-postadresserna från de falska eller kontrollera dubbletter.

Det är redan fixat. Helt automatiskt.

5. Skicka relevant och bättre riktad kommunikation

Marknadsförare vill alltid skicka rätt innehåll till rätt personer.

Men för att veta vad du ska skicka, så måste du veta vad personen vill ha.

Ett webbformulär är ett utmärkt sätt att få denna typ av information.

Du kan utforma ett webbformulär som erbjuder olika prenumerationer. På så sätt kan en besökare bestämma vilken typ av information han eller hon vill ha genom att helt enkelt markera rutorna i formuläret.

Detta gör att marknadsavdelningen exakt vet hur de ska hantera sina olika leads och bara skicka relevant information. Så, om de till exempel letar efter försäljningsrelaterad information och inte har något intresse av kundservice, kommer du inte att fylla deras e-post med irrelevanta och ofta irriterande innehåll.

Integrerade webbformulär ger dig också möjlighet att erbjuda fler självbetjäningsalternativ för dina kunder och potentiella kunder. Du kan skicka länkar med alternativ för registrering, på- eller avanmälan, justering av inskickad information, samtycka till att få behandla data etc.

6. Samla GDPR-relaterade samtycken

Och till sist, årets hetaste ämne – den nya EU-lagen, den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) som berör alla företag som arbetar med EU-invånarnas data.

I enlighet med GDPR-kraven måste du dokumentera samtycken du erhåller när det gäller lagring av personuppgifter.

Webbformulär ger dig ett enklare och säkrare sätt att få och lagra rättslig grund/samtycke i din CRM-lösning.

De gör också att du enkelt kan be om och sedan automatiskt registrera samtycken i CRM, utan något behov av att lagra filer i externa system eller använda manuell datainput som kan leda till misstag.

På detta sätt kan du vara säker på att samtyckesinformationen är säkert dokumenterad och korrekt.

Webbformulär och CRM - en kompatibel duo

Webbformulär och CRM är den perfekta kombinationen.

De två kompletterar inte bara varandra utan förbättrar också varandras kapacitet.

För att sammanfatta, webbformulär som integreras med CRM gör att du når ut och får information direkt från dina målgrupper. Du kan således automatiskt trigga handlingar baserat på informationen registrerad i formuläret.

Denna "kompatibla duo" kan också förbättra marknads- och säljaktiviteter i det dagliga arbetet:

  • Förbättra datakvaliteten
  • Få bättre leads - Enkelt få personligt samtycke
  • Minska kostnaderna och öka säkerheten
  • Förbättra kommunikationen med besökarna på hemsidan
  • Automatisera databehandling och minska manuellt arbete.

Se hur integrerade webbformulär fungerar i SuperOffice CRM.

Vill du få mer intressant innehåll i din inkorg?

Registrera dig för vårt nyhetsbrev så avslöjar vi våra hemligheter om hur vi lyckats hjälpa växande företag att omvandla relationer till intäkter.