Är du en av de 68 % av marknadsförarna som har fått sin budget nedskuren?
Det är tuffa tider för marknadsförare till följd av den pågående ekonomiska instabiliteten.
Många företag reagerar på osäkra ekonomiska förhållanden genom att skära ner på marknadsföringsbudgeten, även om HBR anser att detta ofta kan vara en "reflexmässig reaktion" som är "missriktad".
Trots detta har marknadsföringsbudgetarna sjunkit till endast 9,1 % av den totala omsättningen 2023, jämfört med 9,5 % året innan.
Men om det görs rätt kan marknadsföring bidra till att skapa ekonomisk motståndskraft i ett företag, och framåtblickande marknadsförare kan investera sina budgetar i långsiktig tillväxt.
Är du redo att vinna kampen mot krympande budgetar, minskade resurser och de ständigt ökande förväntningarna på marknadsföring – och öka omsättningen för ditt företag?
Läs då vidare eftersom den här artikeln beskriver hur ditt marknadsföringsteam kan bidra till att öka företagets omsättning – även om du har en reducerad budget eller färre resurser.
5 sätt för marknadsföringsteam att bidra till ökad omsättning
Vi tar upp strategier som du bör tänka på och praktiska metoder som du kan använda redan idag för att öka företagets omsättning.
Men låt oss först börja med att koncentrera dina marknadsföringsinsatser på rätt personer.
1. Fastställ och fokusera på din ideala kundprofil
En ideal kundprofil eller ICP (ideal customer profile) är en kritisk del av marknadsföringen.
Om du gör detta rätt får du en tydlig bild av exakt vilka som är mest benägna att köpa din produkt, stanna kvar som långsiktiga kunder och vara mest lönsamma att betjäna.
Att fokusera på ideala kundprofiler kan ha en enorm inverkan på omsättningens tillväxt.
Detta beror på att 71 % av företagen som regelbundet överträffar sina mål för omsättning och leads använder ideala kundprofiler som en nyckelfaktor i sina försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Utmaningen är att marknadsförare har en tendens att använda resurser för att generera leads av dålig kvalitet, varav 50 % vanligtvis inte passar för din organisation.
I takt med att marknadsföringsbudgetar pressas och resultaten granskas allt noggrannare har målet för marknadsföringsteam förändrats.
Det handlar inte längre om att skapa intresse för din produkt, utan om att skapa rätt typ av intresse från dina idealkunder.
Genom att fastställa din ICP kan du avgöra vilka typer av kampanjer, taktiker och tillvägagångssätt du bör använda för att maximera din marknadsföringsbudget.
2. Granska dina CRM-data
Även om 57 % av marknadsförarna anser att de inte har tillräckligt med information för att skapa effektiva ideala kundprofiler – kan de ha fel!
Allt du behöver veta om vilka dina idealkunder är och hur du ska rikta in dig på dem finns i din CRM-lösning.
När du granskar uppgifterna i ditt CRM-system bör du ställa dig följande frågor:
- Vilka är de mest lönsamma och framgångsrika kunderna som du betjänar för närvarande?
- Varifrån kom dessa leads när du ursprungligen värvade dem?
- Hur många ICP-leads har du genererat från dina senaste marknadsföringskampanjer?
Utifrån detta kan du avgöra vilka förändringar du behöver göra för att förbättra andelen ICP-leads – och på så sätt bidra till ökad omsättning.
Men när du genererar dessa ICP-leads, vad mer kan du göra för att främja försäljningen?
3. Skapa och dela rätt material med säljteamen
Som marknadsförare bör du inte bara tänka på att skapa material för att locka någon att bli en potentiell kund.
Om du menar allvar med att bidra till ökad omsättning på ett mätbart sätt bör du fundera på hur du kan hjälpa ditt säljteam att driva en potentiell kund genom pipelinen.
Eftersom B2B-köpare nu går igenom minst 57 % av köpprocessen på egen hand (dvs. utan inblandning av en säljare) kan marknadsföringsmaterial också vara avgörande för försäljningen.
Ett bra sätt att uppnå detta är att skapa relevant material specifikt för var och en av dina ideala kundprofiler och de viktigaste intressenterna som fattar ett köpbeslut.
Detta "marknadsföringsmaterial för kundresan" kan inkludera, men är inte begränsat till:
- Produktbroschyrer och datablad riktade till olika intressenter
- Fallstudier från liknande kunder
- Försäljningspresentationer, bildspel eller annat stödmaterial
- Personliga marknadsföringskampanjer via e-post
Du kan sedan ladda upp allt det relevanta materialet direkt till ditt CRM-system, så att du kan dela det med ditt säljteam och hjälpa dem att avsluta fler ICP-affärer.
Men materialet behöver inte handla om bara dokument och bildspel. Framgångsrika marknadsförare tänker bredare än så.
4. Arrangera evenemang som är särskilt inriktade på dina idealkunder
80 % av B2B-köpare föredrar att lära sig mer om din produkt genom informativt material snarare än genom reklam.
Problemet är att inte ens det bäst skrivna materialet är lika engagerande som att lyssna på någon som talar eller att ha en konversation med dem.
Så för att komplettera de fallstudier, säljpresentationer och datablad som de redan har producerat, skapar smarta marknadsförare evenemang som är särskilt inriktade på deras idealkunder.
Genom att anordna fokuserade evenemang, oavsett om de är fysiska eller online, kan du skapa övertygande material som uppfyller dina idealkunders exakta behov och får dem att köpa.
Du kan använda ditt CRM-system för att skapa segmenterade listor över leads och prospekt som hjälper dig att fokusera på att marknadsföra evenemanget till rätt målgrupp.
Sedan kan du också använda ditt CRM-system för att skicka e-postkampanjer där du bjuder in dessa särskilt utvalda kontakter till evenemanget och följa upp deras intresse och närvaro.
Naturligtvis är det inte bara nya prospekt som du kan rikta in dig på med ICP-kampanjer.
Många av dina befintliga kunder passar också in i din ideala kundprofil och kan vara en outnyttjad källa till ökad omsättning som du också kan marknadsföra till.
Med dessa grupper av befintliga kunder kan du också använda metoder som retargeting-annonser för att marknadsföra evenemang och möjligheter till merförsäljning eller korsförsäljning.
Oavsett vilken metod du väljer är det viktigt att mäta effektiviteten på rätt sätt.
5. Utnyttja och förbättra egna marknadsföringskanaler
51 % av marknadsförare medger att de använder 8 eller fler kanaler som en del av sin marknadsföringsstrategi, jämfört med en annan undersökning som visade att 52 % bara använder 3–4 marknadsföringskanaler.
Även om typiska marknadsföringskanaler kan omfatta allt från pay-per-click-annonser till sociala medier, finns det tre huvudkanaler som du äger och som du bör fokusera på:
- Webbplatsen
- E-postmarknadsföring
- Automatisering
Dessa egna kanaler är viktiga eftersom du inte bara har full kontroll över dem – dina potentiella kunder som använder dem känner redan, gillar och litar på dig.
Att utveckla och förbättra dessa kanaler kan avsevärt öka marknadsföringens bidrag till omsättningstillväxten genom att öka antalet leads och hjälpa till att avsluta försäljningen.
Men vad ska du göra för att använda och förbättra dina egna marknadsföringskanaler?
Webbplatsen. Det räcker inte att ha en statisk webbplats. Du måste få den att arbeta för dig och locka intresse från relevanta prospekt som matchar din ICP.
För att hjälpa dig att maximera webbplatsens potential finns det ett antal frågor som du bör försöka besvara, bland annat:
- Ta dig tid att titta närmare på webbplatsen – stämmer budskapet överens med din ideala kundprofil?
- Hur är det med dina kontaktformulär och formulär för demoförfrågningar – är de lätta att använda och inbjudande att fylla i?
- Har du tillhandahållit tillräckligt med material för potentiella kunder i varje skede av kundresan?
- Vad mer kan du göra för att få fler kvalificerade leads som uppfyller din ICP?
Genom att tänka om när det gäller din webbplats och dina webbformulär kan du öka chanserna att generera och sälja till kvalificerade leads som bidrar till att öka omsättningen avsevärt.
E-post är ett av de mest kraftfulla verktygen som en marknadsförare har till sitt förfogande. Men jämfört med kanaler som sociala medier hamnar e-post ofta i skymundan för att det är "gammaldags".
Sanningen är emellertid att den genomsnittliga öppningsfrekvensen för e-post är 21,33 % över alla branscher, medan välkomstmejl öppnas av häpnadsväckande 64 % av mottagarna.
Det finns flera sätt att utnyttja och förbättra din e-postmarknadsföring för att öka omsättningen. Dessa inkluderar:
- Granska dina nuvarande kampanjer. Vilka typer av e-postmeddelanden skickar du? Konverterar de?
- Vem skickar du e-post till? Hur ofta skickar du dem?
- Har du segmenterat dina e-postlistor för att säkerställa att du skickar riktade meddelanden?
- Behöver innehållet optimeras eller förbättras?
Med hjälp av automatisering kan du skicka personliga marknadsföringskampanjer och upplevelser som "alltid är på" och arbetar åt dig "dygnet runt" för att bearbeta leads.
Men vad kan du göra för att bidra till ökad omsättning när du väl har e-postadressen till en potentiell kund?
För att se till att du får ut mesta möjliga av automatiserad marknadsföring och utnyttjar den för att bidra till ökad omsättning, prova att ställa följande frågor:
- Har du skapat personliga automatiseringskampanjer för varje unik ICP eller nyckelintressent?
- Har du tänkt på vilken del av köpresan din målgrupp befinner sig i och anpassat material och tillvägagångssätt därefter?
- Speglar takten i din automatisering målgruppens avsikter och den genomsnittliga längden på säljcyklerna i din bransch?
- Vilka typer av automatiseringskampanjer har du provat? Kan de förbättras eller optimeras?
Även om tanken på att koppla ihop alla punkter mellan webbformulär, e-post och automatisering kan verka svår att hantera, behöver du inte oroa dig. Det är här tekniken kan hjälpa dig.
CRM-system, som SuperOffice, kan hjälpa dig att få ut mesta möjliga av dina egna marknadsföringskanaler, inklusive automatisering.
Detta är möjligt tack vare kraftfulla verktyg för webbformulär, e-post och automatisering som hjälper dig att optimera marknadsföringskampanjer och granska resultaten i realtid.
Hur en CRM-plattform hjälper marknadsförare att öka omsättningen
Som marknadsförare bör du fokusera merparten av dina ansträngningar på din ICP.
Detta hjälper dig att:
- Maximera effekten av din marknadsföringsbudget
- Få fler av de rätta besökarna till din webbplats och ditt material
- Öka antalet leads som du får från idealkunder
- Öka chanserna att sälja och behålla kunder
- Bidra direkt till omsättningstillväxten
Du behöver emellertid ha rätt verktyg på plats för att kunna rikta in dig på rätt målgrupper, lansera kampanjer och mäta resultaten.
En CRM-plattform kan hjälpa dig att hantera ytterst riktade marknadsföringskampanjer för dina idealkunder, som leder till försäljningsresultat och ökade intäkter.
Utan ett CRM-system kommer du att ha svårt att förstå vilka dina idealkunder är, ha problem med att mäta hur framgångsrika dina ICP-kampanjer är och slösa tid på leads av låg kvalitet.
Med SuperOffice CRM kan du:
- Skapa en kontinuerlig bild av din ICP och följ upp insatserna för att nå dem
- Dela rätt typ av material som hjälper säljteamet att göra affärer
- Köra kampanjer som är utformade för att rikta in sig på din ICP och öka omsättningen
- Övervaka resultatet av dina marknadsföringskampanjer och deras inverkan på försäljningen
Är du redo att lägga till fler kvalificerade leads i din pipeline och bidra till ökad omsättning med SuperOffice CRM?
Boka en demonstration av SuperOffice CRM idag och se hur du kan hantera alla dina leads och aktiviteter för försäljning och marknadsföring från en enda CRM-plattform.