Nyhet! Nu integrerar vi marketing automation i SuperOffice CRM. 
Läs mer 👉 här

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Fem sätt att få fler affärer gjorda med kundvårdsmjukvara

Fem sätt att få fler affärer gjorda med kundvårdsmjukvara

Affärer handlar helt och hållet om relationer.

Men ett stort antal relationer kräver också att man håller reda på otaliga interaktioner.

Och alla man interagerar med är i olika faser på vägen till affär.

Det är en utmaning som många företag har.

Därför väljer fler och fler företag att använda kundvårdsmjukvara (CRM).

CRM kan vara en av de mest värdefulla tillgångarna. 

En studie av Brainshark kom fram till att 55 % av de bäst presterande företagen nu investerar i tekniska lösningar som en kundvårdsplattform för att underlätta försäljning.

Ökningen visar inga tecken på att avta:

Gartner uppskattar att den globala kundvårdsmarknaden nu är värd 30 miljarder USD och väntas nå 80 miljarder USD i slutet av 2025.

Ökade investeringar i kundvård är en direkt följd av att det ökar försäljningen och att investeringen lönar sig. Ändå har mjukvaran inte större påverkan på intäkterna än vad användarna gör det till.

Vi har sammanställt fem sätt att få till fler affärer med kundvårdsmjukvara för att visa vilket värde den kan ha för säljarna.

Då börjar vi.

1. Ägna mindre tid åt att mata in data

Kundvårdsmjukvarans kanske största fördel – för säljarna som vill arbeta mer med potentiella kunder och mindre med rutinuppgifter – är att den automatiserar inmatning av data.

Istället för att manuellt lägga in varje potentiell kund från möten på en mässa eller anmälningar till webbseminarier kan man registrera sådant automatiskt med kundvårdsmjukvarans inbyggda webbformulär och import av listor. 

Då får säljarna mer tid att arbeta direkt med kunder och sälja in saker till dem. Möjligheterna till snabba uppföljningar blir också bättre.

2. Få rätt tajming

Tajming kan ofta vara avgörande för om en affär går i lås eller inte. Vetskap om var potentiella köpare befinner sig i sin beslutsprocess kan användas till att bestämma när och hur man kontaktar dem. 

Vissa potentiella kunder är bara ute efter information för att jämföra alternativ, medan andra är redo att begära offert och skriva kontrakt. Det är en svår balansgång.

Kundvårdsmjukvara kan hjälpa säljare att vara lagom pådrivande. Genom att illustrera vägen till affär och placera potentiella kunder på den visar mjukvaran för säljarna om det är dags att ta kontakt eller inte. 

På de flesta plattformar kan man själv välja vilka steg man ska använda, till exempel förfrågan, möjlig kund, marknadsföringskvalificerad kund (MQL), försäljningskvalificerad kund (SQL) och möjlighet.

3. Använd analysverktyg till att förbättra din strategi 

Kundvårdsmjukvara används inte bara till att lagra information om kunder. Den är också ett avancerat rapporteringsverktyg som team av säljare kan använda för att se hur försäljningen går och sedan justera sin taktik vid behov. Programmen har ofta en mängd inbyggda rapporter, däribland:

  • Lönsamhet och intäkter 
  • Ekonomiska prognoser 
  • Rapporter om försäljningscykler 
  • Vinst- eller förlustrapporter 
  • Framsteg mot målet 

Håll ett öga på dessa för att identifiera svagheter och flaskhalsar i försäljningsprocessen.

Ett exempel kan vara att ingående MQL-volym är hög men få går vidare till att bli SQL. Då kan det vara läge för ett samtal mellan säljare och marknadsförare om strategier för att få fler affärer gjorda.

Marknadsförare kan använda dessa analysverktyg för att hålla koll på vilka intäkter de genererar och se vilka reklamkampanjer som lyckas bäst.

4. Känn till köparnas behov

Det finns gränser för hur långt säljare kan komma med intuition. Kundvårdsmjukvara kan visa inte bara när en kund är redo att slå till, utan också det bästa sättet att kontakta vederbörande. 

Detta gäller i synnerhet om din kundvårdsmjukvara är integrerad med en plattform för automatisk marknadsföring: värden insamlade inför försäljningen kan hjälpa säljarna att agera strategiskt för att få till en affär.

Dessa data kan ge insikt om var potentiella kunder befinner sig i köpprocessen, var deras intresse fångades, vilket material de har läst eller laddat ned samt vilka tekniker som har har varit framgångsrika eller misslyckats tidigare.

5. Bygg bättre kundrelationer

Kundvårdsmjukvara är ett mycket effektivt verktyg för att förbättra relationerna mellan ens företag och dess kunder. Även om näringslivet har blivit allt mer digitalt kommer mänskliga relationer alltid att vara viktiga för affärerna.

Som American Express raporterar: ”Tre av fyra konsumenter säger att de har handlat mer av ett företag efter tidigare positiva erfarenheter av kundtjänsten”, och mer än hälften av konsumenterna ”hade haft för avsikt att slå till, men valde att inte göra det på grund av upplevd dålig service”.

Helt klart behöver man för B2B-försäljning ha förståelse för den moderna köparen och dennas behov. 

Det gäller för såväl nya köpare som nuvarande kunder som man ska försöka få att köpa mer.

Som kunddatabas kan kundvårdsmjukvaran innehålla information som visar sig ovärderlig för förståelsen av köpare – digitalt kroppsspråk, kommunikationsloggar, köphistorik, företagsdata och var de handlar från.

Allt detta kan säljarna använda för att bättre förstå kunderna, förbättra kundernas upplevelse och få mer sålt.

Slutsats

Det traditionella sättet att göra affärer har alltid varit med en handskakning, men när ett företag växer behöver man verktyg som hjälper en att skala upp.

Att förstå sina kunder, veta när de är redo att slå till och ge säljarna erforderliga data för att fatta bra beslut är nyckeln till effektiv försäljning. Rätt kundvårdsplattform hjälper till med allt detta.

Redo att öka antalet affärer?

Boka en demonstration av SuperOffice idag och få reda på hur säljarna kan få mer gjort med en enda kundvårdsplattform.