Att vara säljare måste vara ett av de mest hektiska jobben du kan ha. Säljare har många varierande arbetsuppgifter: boka möten, ringa samtal, förbereda presentationer och avsluta försäljningar.
Och på toppen av allt detta ska de också nå sina försäljningsmål.
Om du är en säljare kommer du ha stor nytta av dashboards. De kommer hjälpa dig att få en tydlig bild över hur det går med din försäljning just nu.
Precis som instrumentpanelen i din bil kan en försäljningsdashboard ge dig den viktigaste informationen du behöver, till exempel hur mycket du har sålt och hur många öppna försäljningar du har i din försäljningpipeline.
Fördelarna med att använda en dashboard för försäljning
Försäljningsdashboards är exakta och objektiva indikatorer som berättar hur du presterar på en daglig basis.
Här är 4 skäl till varför vi anser att du bör använda försäljningsdashboards som en del av din försäljningsprocess.
1. Se hur du närmar dig dina mål
Genom att använda försäljningsdashboards kan du kontrollera hur du presterar i förhållande till ditt försäljningsmål. Det innebär att du kan utvärdera dina framsteg och göra korrigeringar om det behövs.
Dina dashboards kommer att berätta när du måste öka antalet nya försäljningsmöjligheter eller när du behöver fokusera på att stänga fler affärer för att nå din budget.
2. Få en 360° överblick över din försäljning
Du kan använda dina dashboards för att titta på din försäljningsinformation från olika vinklar.
Du kan till exempel se på hur din försäljning fortskrider genom att jämföra månadens försäljning med försäljningen från förra månaden eller samma månad förra året.
Du kan också få en överblick över dina planerade aktiviteter för den här veckan och nästa vecka, jämfört med antalet aktiviteter du redan genomfört den här månaden, för att se till att din aktivitetsnivå är där du vill att den ska vara.
3. Visualisera dina framsteg på ett ögonblick
Dashboards är fantastiska när det gäller att hjälpa dig visualisera statusen för din försäljning. Med bara några få klick kan du se dina försäljningssiffror i form av cirkeldiagram, stapeldiagram eller lättbegripliga siffror.
För att ta visualisering ett steg längre kan du till och med anpassa dina dashboards med färger som visar när du nått eller överträffat dina försäljningsmål!
4. Anpassa din dashboard till dina personliga behov
Alla säljare är unika, och ingen jobbar på exakt samma sätt.
Det finns dock en sak som förenar dem alla – alla säljare kan dra nytta av att använda en dashboard, som kan anpassas efter deras personliga preferenser.
Med ett CRM-verktyg kan du anpassa dina dashboards för att få tillgång till exakt den informationen som du behöver. Du kan kopiera någon av alla dashboards som finns tillgängliga och göra ändringar för att använda dem på det sätt som du föredrar.
Det finns flera sätt som du kan anpassa dina dashboards på.
Du kan till exempel:
- Ändra namnet på dina favoritdashboards
- Använd din dashboard på ett annat språk
- Ändra din dashboard för att visa din egen försäljning, i stället för hela teamets försäljning
- Ändra antalet visade poster så att du kan se de 10 största kommande försäljningarna i stället för de 5 kommande
- Ändra vilken period som din dashboard ska visa data från. T ex visa försäljning per kvartal istället för per månad
- Skapa en helt ny dashboard där du bestämmer vilken typ av diagram och datakälla du vill använda
Förbättra din försäljning med dessa 5 dashboards
Dashboards är mångsidiga, men vilka dashboards är bäst för en säljare att använda dagligen för att hjälpa till att uppnå försäljningsmål?
Svaret fick vi genom att fråga våra egna säljexperter.
Här ser du vilka fem dashboards de valde:
1. Dashboard ”prognos”
För att nå din månadsbudget är det viktigt att fokusera på hur mycket du redan har sålt och på antalet öppna försäljningsmöjligheter du har.
Samtidigt vill du kunna titta in i framtiden för att säkerställa att du har tillräckligt med kvalificerade leads att arbeta med nästa månad.
En dashbord som vi kallar ”min prognos” visas följande försäljningssiffror:
- Hur mycket du sålde förra månaden
- Hur mycket du redan sålt den här månaden
- Hur många öppna försäljningsmöjligheter du fortfarande har tillgängliga
- Hur många öppna försäljningsmöjligheter du behöver arbeta med nästa månad
Det totala antalet öppna försäljningar visar dig huruvida du kommer att nå månadens budget.
Denna typ av dashboard visar också det totala värdet på de leads som du kommer att kunna arbeta med nästa månad. Du kan se exakt antal leads och det totala värdet av dessa möjligheter.
Det är en viktig indikator som visar om du bör fokusera på att stänga affärer eller om du bör fokusera på att hitta fler prospekt.
2. Dashboard ”Pipeline i siffror”
När du kör på motorvägen kan du kontrollera hur fort du kör genom att kontrollera bilens instrumentbräda. Med en snabb titt vet du om du håller dig över eller under hastighetsgränsen.
Du kan göra exakt samma i SuperOffice CRM.
Din dashboard "pipeline i siffror" visar hastigheten på din försäljningspipeline, illustrerat med det totala värdet av försäljningen som finns i din pipeline. Du behöver bara en titt på den här siffran för att veta om den är tillräckligt hög för att nå din försäljningsbudget för den här månaden.
Denna dashboard kommer också att informera dig om antalet nya försäljningsmöjligheter du har skapat den här månaden och vad deras sammanlagda värde är.
Genom att regelbundet kontrollera dessa siffror kan du se till att du har lagt till tillräckligt med kvalificerade leads för att fylla i din pipeline för den här månaden och månaderna som kommer.
3. Dashboard “största kommande försäljning”
Hur klichéartat det än må låta: ju större en affär är desto snabbare kommer du att nå dina försäljningsmål.
För att hjälpa dig att fokusera på de största affärerna kan du använda dashboarden ”största kommande försäljning.
Denna instrumentpanel ger dig en lista över de fem största försäljningsmöjligheterna i din pipeline. Listan rangordnas efter försäljningsstorleken och den berättar när du kan förvänta dig att din kund ska fatta sitt slutliga beslut.
På så sätt vet du exakt vilka försäljningar du borde prioritera.
Från listan med den största kommande försäljningen kan du gå direkt till din högst prioriterade försäljning och se vilka uppföljningsaktiviteter du har planerat och om du har skickat kunden ett försäljningsförslag eller inte.
4. Dashboard ”Försäljningsaktiviteter”
Det finns inget magiskt CRM som automatiskt kommer att fylla din pipeline varje månad.
Så det är upp till dig att se till att du har en bra balans mellan att stänga affärer, ge presentationer och skapa nya försäljningsmöjligheter för att kunna nå ditt försäljningsmål nästa månad eller nästa kvartal.
Din dashboard "Försäljningsaktiviteter" hjälper dig att hålla reda på hur du använder din tid, genom att visa vilka aktiviteter du använder varje vecka.
Det är lätt att se om du använder vissa aktiviteter oftare än andra. När du till exempel har ett stort antal stängningsmöten, men bara några första möten med nya prospekt kan du bestämma vilka aktiviteter du vill prioritera för att skapa balans.
Diagrammet visar dig exakt hur många möten (interna eller externa), uppföljningar, luncher, telefonsamtal och offerter du har registrerat per vecka. Genom att lägga till färger är det enkelt för dig att se vilka typer av aktiviteter du registrerar flest av.
På det här viset kan du se till att du alltid fyller på din pipleline. Annars kan du riskera att inte nå ditt mål de närmaste månaderna.
5. Dashboard ”YTD-jämförelse”
Att arbeta som säljare är en av de mest tävlingsinriktade jobb som finns. Du försöker inte bara att slå dina konkurrenter, du måste även överträffa dina kollegor. Och viktigast av allt - du konkurrerar alltid mot dig själv.
I dashboard ”YTD-jämförelse” (Year to Date, hittills under året) hjälper dig att hålla koll på dina framsteg månad efter månad. Denna dashboard låter dig se hur bra dina resultat är i förhållande till förra årets försäljningssiffror.
Genom att hålla den gula linjen (årets försäljningssiffror) över den blå linjen (förra årets försäljningssiffror) så ofta du kan, är du vara säker på att du håller dig bland de bästa säljarna i ditt team.
Använda försäljningsdashboards på din mobil
Som säljare befinner du dig ofta ute på fältet.
Men bara för att du är borta från ditt skrivbord betyder det inte att du inte har tillgång till dina försäljningsdashboards.
Med Pocket CRM, SuperOffice CRM mobilapp, kan du kontrollera statusen på din pipeline eller din nuvarande aktivitetsnivå direkt på din mobilenhet, var som helst och när som helst.
På så sätt kommer du att kunna ha kontroll över din försäljning 24/7.
Slutsats
Försäljningsdashboards är verkligen ett bra verktyg för att ge dig full översikt över all dina pågående försäljningar under en hektisk arbetsdag.
Genom att använda dessa 5 dashboards eller någon av de dashboards som ditt CRM-system har att erbjuda, behöver du inte lägga tid på att skapa prognoser eller rapporter.
Dessutom hjälper en försäljningsdashboard dig att prioritera dina dagliga arbetsuppgifter, till exempel vilka försäljningar som ska följa upp och vilka aktiviteter som ska fokusera på härnäst. Det ger dig de bästa möjliga förutsättningarna för att nå dina ambitiösa försäljningsmål.
Alla dashboards som nämns i den här artikeln finns i SuperOffice Sales. Om du vill veta mer om hur du använder dashboards, är du välkommen att få en personlig demo och prata med en av våra CRM-experter.