CRM-branschen har fyrdubblats under de senaste 10 åren och ökat från
13 miljarder USD till 48 miljarder USD.
Det är bra för branschen (och företag som oss!), men hur är det för B2B-köparen? Är fler valmöjligheter verkligen bättre?
Det finns tusentals olika CRM-system att välja bland, liksom olika typer av CRM. Därför är det inte så konstigt att det kan vara svårt att hitta rätt CRM för ditt företag.
Med tanke på att företagen endast använder 50% av alla CRM-funktioner är inte fler valmöjligheter nödvändigtvis bättre. Fler valmöjligheter leder till långsam adoptionshastighet, otålighet och byte av CRM-system.
Låt oss gå tillbaka till grunderna.
Istället för att fokusera på framtidens CRM och ämnen som CRM och AI, automatisering och personalisering, ska vi titta på 9 viktiga CRM-funktioner som du behöver för att förbättra din verksamhet.
Hitta en CRM-plattform som bygger på dessa funktioner, så är du redo att lyckas med din CRM-strategi!
9 CRM-funktioner för sälj-, marknad- och kundserviceteamet
Vi beskriver 9 specifika CRM-funktioner som bör finnas i ditt CRM-system, uppdelat i standardfunktioner, B2B-försäljning, B2B-marknadsföring och kundservice. På så vis ser du exakt hur respektive funktion är till nytta för din avdelning och hela organisationen.
CRM-funktioner för att organisera kunduppgifter
1. Hantering av kontakter
Kontakthantering är hjärtat i all CRM-mjukvara eftersom effektiv hantering av leads, prospekts och kunder är grunden i alla företag. Därför är det mycket viktigt att CRM-systemet har en användarvänlig kontakthanteringsfunktion som hjälper dig att samla in uppgifter om säljmöjligheter och kunder på ett produktivt sätt.
Med kontakthantering kan du enkelt:
- skapa en ny kontakt
- lägga till ny information om dina kontakter
- dela kontaktinformation med alla i organisationen
2. Analyser och rapporter
När antalet kontakter i CRM-systemet ökar får du allt fler möjligheter att analysera och vidta åtgärder för att förbättra verksamheten. Du kan skapa kundprofiler, segmentera köpare enligt bransch, identifiera lönsamma kunder och minska kundomsättningen.
Med dessa uppgifter kan du:
- fokusera sälj- och marknadsföringsinsatserna på de bästa kunderna
- investera i ytterligare resurser som hjälper dig att ta hem större affärer
- kontakta kunder innan de börjar söka efter nya lösningar
3. Integrering och API
När företaget växer behöver CRM-systemet växa med dig.
Du kanske inte behöver integrera med befintlig CRM-teknik från början, men det är viktigt att välja ett CRM-system med stöd för framtida integreringar.
Titta efter CRM-integreringar som:
- är enkla att installera, konfigurera och driftsätta i hela företaget
- stöder sälj-, marknadsförings- och kundserviceprocesser
- erbjuder ett bibliotek av supportmaterial och dokumentation
CRM-funktioner som hjälper dig att nå din försäljningskvot
4. Hantering av pipeline
En av de största utmaningarna för dagens säljare är att följa upp leads.
För att skaffa fler kunder och bygga starkare relationer är det viktigt att CRM-verktyget hjälper dig att hantera din försäljningspipeline på ett effektivt sätt, varje gång du har kontakt med en potentiell kund.
CRM har bevisats öka försäljningen – användning av ett CRM-system med effektiv piplinehantering är med andra ord ett bra sätt att förbättra säljprocessen och öka kundbasen.
Ytterligare CRM-funktioner inom försäljning bör omfatta:
- en strukturerad försäljningsprocess
- säljprognoser och rapporter
- försäljningsautomatisering och AI-kapacitet
5. Mobilt CRM
Säljteamet tillbringar mycket tid på resande fot.
När arbetsdagen är slut vill de helst inte åka tillbaka till kontoret för att logga och uppdatera sina senaste aktiviteter. De behöver ett enkelt och mobilt alternativ – ett system som kan följa med dem.
Ett molnbaserat CRM-system går att använda på språng, men ett mobilt CRM-system är bättre.
Med ett mobilt CRM-system kan säljteamet:
- uppdatera försäljningsmål och rapporter
- hantera sin försäljningspipeline
- uppdatera kontaktinformation med viktiga uppgifter
… allt i realtid, direkt efter ett säljmöte.
Då har hela organisationen samma uppdaterade information inom några minuter.
CRM-funktioner för att skicka relevant marknadsföringskommunikation
6. Hantering av leads
Du behöver ha grundläggande kontaktuppgifter till dina prospekts för att kunna kommunicera med dem.
Men du behöver mer än det för att leverera relevanta budskap – du behöver veta var de arbetar (plats), företagets storlek, arbetstitel och en hel del annan profilinformation.
Tillgång till den typen av information kräver en funktion för hantering av leads.
Med leadshantering kan du:
- samla in information på ett sätt som följer GDPR-regelverket
- skicka kundvårdande mejlkampanjer för att samla in mer information över tid
- registrera kanal- och aktiviteter för att ta prospekts vidare i processen
7. Marknadsföringsmejl
Den bästa avkastningen på marknadsföringsinvesteringar (73%) kommer FORTFARANDE från en strategi med marknadsföringsmejl.
Det betyder att en CRM-plattform bör omfatta en funktion för marknadsföringsmejl för att omvandla relationer till intäkter på det mest kostnadseffektiva sättet. Det finns inget bättre sätt att skicka personlig och relevant marknadsföring i stor skala än marknadsföringsmejl.
En funktion för marknadsföringsmejl hjälper dig att:
- skapa och distribuera inbjudande mejlkampanjer till din mejllista
- segmentera mejlbaserade marknadsföringskampanjer till partners, prospekts och kunder
- registrera köparnas beteende och engagemang för att vårda prospekts och generera försäljning.
CRM-funktioner för att ge bättre kundservice
8. Ärendehantering
Sluta använda Outlook till kundservice.
Du kan inte hålla reda på mejl från kunder på ett effektivt sätt – det är tröttsamt och kräver mycket manuellt arbete och uppmärksamhet från kundsupport och chefer.
Investera istället i kundservicemjukvara och automatisera uppgifter, till exempel:
- bekräftelsemejl så att kunderna vet att du jobbar med deras förfrågningar
- rapporter över mottagna mejl, svarstider och mejl som skickats till prospekts och kunder
- kategorisering, prioritering och tilldelning av serviceförfrågningar
- eskalering av brådskande mejl till rätt personer utan att behöva vidarebefordra dem manuellt.
9. Livechatt
En annan CRM funktion, utöver kundservice via mejl, som hjälper dig att ge en bättre kundupplevelse är livechatten.
De flesta CRM-system erbjuder integrering av livechatt, men håll utkik efter en livechattfunktion som bygger på samma teknik som plattformen. På så vis synkroniseras alla uppgifter omedelbart, vilket ser till att hela teamet har koll på dina kundkontakter.
En livechattfunktion hjälper dig att:
- besvara frågor från kunder i realtid
- proaktivt inleda diskussioner med webbplatsbesökare på viktiga sidor (dvs. pris- och demosidor)
- minska kostnaderna för kundsupport (det är 50% billigare än att hantera telefonsamtal).
Förbättra kundrelationerna med CRM-funktioner
När du använder en CRM-plattform för flera team avgränsas inte längre informationen.
Men låt dig inte luras av avancerade funktioner – särskilt eftersom de flesta företag inte använder dem.
En CRM-plattform har bevisats hjälpa företag att växa, men bara om den används regelbundet. När du väljer ett CRM-system verkar det med andra ord smart att fokusera på de viktigaste CRM-funktionerna som du faktiskt kommer att använda. Du kommer att se snabbare avkastning på investeringen, ökad produktivitet och större intäkter och tillväxt.
SuperOffice CRM har alla 9 CRM-funktioner, skapade med samma UI/CRM-teknik, vilket innebär att det går snabbare att komma igång med användningen.
Våra CRM-funktioner för sälj-, marknadsförings- och kundserviceteam ger din organisation en gemensam plattform för alla kundkontakter och samtal. Hela organisationen delar samma information och kunden står i centrum i allt ni gör.
Vill du se hur SuperOffice CRM kan hjälpa företaget att skapa framgångsrika relationer med kunderna?
Registrera dig för en kostnadsfri demo här