Nyhet! Nu integrerar vi marketing automation i SuperOffice CRM. 
Läs mer 👉 här

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

9 exempel på CRM-automatisering (för sälj-, marknadsförings- och kundserviceteam)

CRM automatisering

”Robotar tar över världen!”

Det har du hört förut, eller hur? Det gör de inte.

Robotar, automatisering och AI håller inte på att ta över världen – de håller faktiskt inte ens på att ta över våra jobb.

Automatisering möjliggör. Det hjälper, inte hindrar, oss i arbetet.

Så är det även med automatisering i företaget.

Automatisering av affärsprocesser (BPA) är faktiskt ett stort affärssegment.

BPA-marknaden förväntas fördubblas under de kommande fyra åren och växa från 9 miljarder USD 2020 till över 19 miljarder USD år 2026.

Anledningen?  Företagen ser det verkliga värdet av att automatisera affärsprocesser.

Företag som använder automatisering:

  • genererar 39% högre intäktstillväx
  • har 60% högre lönsamhet
  • överträffar sina ekonomiska mål

Det är också ett bra sätt att öka produktiviteten och nöjdheten på arbetsplatsen.

Och företag som inte använder automatisering? De förlorar 20–30% av sina intäkter varje år på grund av manuella, ineffektiva processer. 

Närmare hälften (42%) av alla företag saknar en vägledande strategi för vad som ska automatiseras.

Automatisering låter ju bra, men var börjar man?

Det är dessutom teamen med kundkontakt (dvs. försäljning, marknadsföring och service) som verkligen saknar automatisering – avdelningar där automatisering medför stora möjligheter.

Automation implementation in sales is lagging

I ännu högre grad om uppgifterna centraliseras i ett CRM-system.

Vi vill inspirera dig att automatisera så många uppgifter som möjligt. Idag!

9 exempel på CRM-automatisering

Här kommer 9 exempel på CRM-automatisering för B2B-försäljning, B2B-marknadsföring och kundserviceteam – från grundläggande till avancerad automatisering för varje avdelning.

Exempel på säljautomatisering


1. Grundläggande automatisering: Prioritera viktiga leads

Vilka leads ska säljarna fokusera på i första hand?

Kuggfråga! 

Vi behöver inte lägga tid på att fundera över det. Det kan automatiseras!

Skapa ett servicenivåavtal (SLA) som skickar leads som stämmer in på idealkundens profil till första tillgängliga säljare. Det är större chans att de leads som ligger närmast idealkunden ska slå till, så prioritera dem och svara snabbt genom automatisering.

Customer profile

2. Medelhög automatisering: Kontakta oengagerade kunder

Hur vet du när en kund slutar använda din produkt?

I de flesta fall får säljaren reda på det först när kunden säger upp sitt avtal. 

Men du kan ändra detta genom automatisering! Genom att vara proaktiv och kontakta kunder när deras produktengagemang minskar kan du hantera eventuella problem direkt – innan det är för sent. 

Skapa en automatisering som meddelar säljare eller kundansvariga när engagemanget sjunker, oavsett om det handlar om produktutbildning, hjälp att komma igång eller problem med funktioner. 

Fånga upp dem snabbt och håll kunderna engagerade!

3. Avancerad automatisering: Proaktiv förnyelse av prenumerationer

De flesta kunder håller inte koll på prenumerationskostnader – förrän de får ett årligt förnyelsemejl. Om inte du nyligen har varit i kontakt med dem kommer de att fundera mer på mejlet. Ändra det genom automatisering. 

Skapa ett automatiserat mejl fyra veckor innan förnyelsemejlet skickas där du frågar hur det går och hur du kan hjälpa till. Förvarna dem också om förnyelsen, så att de förväntar sig den.

Det är ett enkelt avstämningsmejl som visar kunderna att du bryr dig.

Exempel på marknadsföringsautomatisering


4. Grundläggande automatisering: Säg hej när någon registrerar sig

Det bästa sättet att kommunicera med leads eller kunder är att säga hej direkt när de registrerar sig. Välkomstmejl har faktiskt högst konverteringsgrad bland alla mejlkampanjer och genererar tre gånger mer intäkter!

Welcome emails results

Du kan förstås svara manuellt för att säga hej. Men du kan också automatisera det.

Med CRM-teknik kan du skapa ett automatiserat mejl som skickas varje gång en ny kontakt läggs till i CRM-databasen. I mejlet kan du tacka kunden för registreringen och kanske erbjuda exklusiva rabatter eller en inbjudan till ett kommande evenemang. 

Du har fått tillåtelse att kommunicera med dem. Använd det klokt.

5. Medelhög automatisering: Dela lovande leads med säljteamen

Sälj- och marknadsföringsteamen är mer sammansvetsade än någonsin tidigare.

Ett sätt att förbättra relationen är att automatiskt skicka vidare lovande leads till säljarna när de är redo att köpa. Det kan ske utifrån poängsättning eller en enkel sidbesökssekvens, båda fungerar.

Men se till att säljteamen är delaktiga i samtalet så att ni är överens om vad ett lovande lead är. När en köpare sedan uppfyller vissa kriterier (t.ex. besök på pris- och produktsida) kan leadset automatiskt tilldelas en säljare som kan följa upp

På så vis bidrar marknadsföringsteamen till intäkterna och säljarna lägger sin tid på att sälja. Perfekt!

6. Avancerad automatisering: Anpassa marknadsföringskampanjer till kunder

Kunderna vill ha anpassning. De är faktiskt till och med villiga att betala mer för det!

Så varför inte uppfylla deras förväntningar med – du gissade rätt – automatisering?

Här är ett smart sätt att kombinera CRM-automatisering, marknadsföringsmejl och anpassning. 

Vi använder SuperOffice som exempel här. Så, vi har fyra produkter – CRM, försäljning, marknadsföring och service.

Med hjälp av vår CRM-integrering med eMarketeer kan vi skapa en lista över kunder som använder försäljning och marknadsföring, men inte service. Utifrån den listan kan vi skapa en automatiserad marknadsföringskampanj för kunder som skickar ett mejl varje gång någon från listan besöker vår sida med serviceprodukter.

Det går även att använda för alla våra produkter. Vi kan skapa nya kundlistor med kunder som använder försäljning och service, och kundlistor som använder marknadsföring och service. Varje gång de besöker en produktsida de inte prenumererar på kan ett automatiserat mejl skickas. 

Dessa kampanjer är anpassade och relevanta för kunden och skapar intäkter för företaget.

Exempel på automatisering av kundservice


7. Grundläggande automatisering: Berätta för kunderna att du arbetar med deras ärenden

Ja, vi har kategoriserat denna automatisering som grundläggande, men 90% av företagen bekräftar eller informerar inte kunden om att de har tagit emot ett mejl.

Customer service automation

Vet du vad som händer när en kund kontaktar dig, men inte vet om du fick mejlet eller inte? Det kan vi berätta, för det händer hela tiden. 

Om du kontaktar ett företag och inte får någon bekräftelse kommer du antagligen att kontakta dem via en annan kanal. Och sen ännu en, och ytterligare en, tills du ringer dem och pratar direkt med kundserviceteamet. (Låter det bekant?)

Det är dyrt för företaget och tidskrävande för kunden.

Men vad gör du vanligen som kund när du får ett automatiserat mejl om att de jobbar med ärendet? Antagligen väntar du, eller hur? Och du försöker inte kontakta dem via en annan kanal.

Vårt råd: automatisera mejlet! Berätta för kunderna att du arbetar med ärendet. Det är så enkelt.

8. Medelhög automatisering: Kan jag hjälpa till med något mer?

Ibland får du en fråga från en kund och försöker lösa det, men är osäker på om du lyckades. Du svarar och håller tummarna för att kunden är nöjd.

Men tänk om du kunde automatisera ett uppföljningsmejl för att fråga om kunden behöver mer hjälp?

Du kan skicka ett automatiserat mejl tre till fyra dagar efter att mejlet skickades för att ta reda på följande:

  • Om det finns något mer du kan hjälpa till med?
  • Om kunden är nöjd med kundservicens kvalitet?
  • Om du kan avsluta ärendet?
  • (Alla ovanstående).

Det är bara ett mejl – men det gör stor skillnad för kunden.

Mindre än 3% av alla företag skickar sådana mejl. Bli en av dessa 3% och skicka det!

9. Avancerad automatisering: Slut cirkeln med NPS-betyg

NPS hjälper dig att förstå vad kunderna tycker om dig.

Det är ett enkelt betygsättningssystem som används av tusentals företag. Ju högre betyg, desto nöjdare är företagets kunder.

NPS

Men vad händer när en kund ger ett lågt betyg?

Om du är snabb med att svara och lyssna på kundens feedback, är chansen större att du får ett högre betyg i framtiden. Du kan påverka detta genom automatisering.

Skapa en automatisering för varje gång en kund ger ett lågt betyg. Vad är ett lågt betyg? Det avgör du själv, men vi rekommenderar att mejlet skickas till kunder som ger ett NPS-betyg på 7 eller lägre.

Använd mejlet för att föreslå ett telefonsamtal med kunden och försök diskutera kundens upplevelse, förväntningar och förslag. Det är inte bara ett bra sätt att prata direkt med kunderna – det är ett bra sätt att förbättra kundupplevelsen.

Sammanfattning

Tanken med automatisering av affärsprocesser är enkel – eliminera manuella och repetitiva uppgifter. 

På så vis kan du frigöra mer tid. 

Exempel på hur tiden kan användas:

  •  Säljteamet kan ta kontakt med nya köpare och bygga upp sin pipeline
  • Marknadsföringsteamet kan lansera mer kreativa köparcentrerade annonskampanjer
  • Serviceteamet kan svara snabbare och ge svar som är till större nytta

I slutänden ger CRM-automatisering teamen möjlighet att fokusera på det viktigaste – skapa kundrelationer. Och det är grunden till vad SuperOffice CRM gör.

Vår CRM-plattform sätter kunderna i centrum för din verksamhet. Boka en kostnadsfri demo om du inte redan använder SuperOffice, så går vi igenom plattformen och visar hur du ställer in dessa CRM-automatiseringar.

Boka din kostnadsfria personliga demo här