Nyhet! Nu integrerar vi marketing automation i SuperOffice CRM. 
Läs mer 👉 här

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

B2B-marknadsföring: Hur du attraherar, engagerar och glädjer dina potentiella och befintliga kunder

Takeaways

  1. Den viktigaste framgången inom B2B-marknadsföring är empati – att ha en genuin förståelse för vem din idealkund är och vilka smärtpunkter och utmaningar de möter.
  2. Strategier, kanaler och teknik fungerar inte i silo. Det är inte det ena eller det andra. De arbetar alla tillsammans. Det är så du uppnår en helhetssyn på marknadsföring.
  3. B2B-försäljning är en nyckelkanal för B2B-marknadsföring. Det måste vara. Biljoner dollar går förlorade varje år på grund av bristande anpassning mellan sälj- och marknadsföringsteam.

InnehÄllsförteckning

B2B-marknadsföring är enkelt:

Locka nya kunder och behåll befintliga kunder.

Enkelt va?

Inte så snabbt.

Även om marknadsföringsdelen kan låta enkel är det köpprocessen som är komplex.

B2B-köparen har ändrats. De har utvecklats.

B2B-köpare är:

  • Grundliga (67 % av köparens resa görs nu digitalt)
  • Tuffa förhandlare (B2B-köpare avböjer fyra erbjudanden innan de accepterar det bästa)
  • Krävande (77 % av B2B-köparna säger att deras senaste köp var antingen ”svårt” eller ”mycket komplicerat”)
  • Otåliga (80 % av B2B-köparna har bytt leverantör minst en gång inom en 24-månadersperiod).

Och de har alla rätt att vara det.

Särskilt när de investerar $50,000+ i en ny plattform.

Nu kan deras resa börja med en Google-sökning, men mellan den och ett köp finns det tusentals subtila rörelser från ett steg till ett annat.

B2B-köpare konsumerar så mycket innehåll om ditt varumärke, dina produkter och dina konkurrenter att de förmodligen vet mer än du.

Tänk på det en stund:

... de söker efter produkter online
... de pratar med vänner, kollegor och deras nätverk
... de jämför din produkt med konkurrenternas

Och slutligen, när de är redo att prata med försäljningsavdelningen, kontaktar de dig.

Varje gång du får deras uppmärksamhet måste du behålla den.

Hur får du deras uppmärksamhet? Det börjar med att verkligen förstå dem.

Och det är här dagens B2B-marknadsföring börjar.

Din målgrupp.

Definiera din målmarknad

Din publik består av två parter:

  • Personer du har sålt till
  • Personer du aldrig har sålt till

Strategierna varierar beroende på vem du vill kommunicera med.

Men det som inte bör skilja sig åt är din förståelse för vad det är de ha.

Gör du det rätt har du inga problem med dina B2B-marknadsföringskampanjer.

(Återigen, lättare sagt än gjort).

Så hur kommer du dit?

Det sker i tre steg:

1. Interagera med dina kunder. Om du har betalande kunder, prata med dem. Ta reda på hur de använder din produkt och dina tjänster och vad du kan göra för att göra deras arbetsdag bättre. Det här är din befintliga kundprofil och du kan använda den feedback de delar med sig av för att göra dina produkter och tjänster bättre, vilket hjälper dem att hålla längre.

ideal-customer-profile.png

2. Skapa en idealisk kundprofil (ICP). När du har pratat med tillräckligt många kunder får du en bättre förståelse för vem som får mest värde av ditt företag. Skapa en ICP/köparpersona som tydliggör vem den här typen av kund är. Det är din lista över potentiella kunder.

3. Kommunicera med båda grupperna. Nu vet du vem du vill kommunicera med, nästa steg är att genomföra en marknadsföringsstrategi som är relevant för dem. Samma budskap fungerar inte alltid med båda grupperna, eftersom kunderna är bekanta med ditt företag och potentiella kunder kanske inte är det. Därför måste du sätta upp ett mål.

Sätt upp ett marknadsföringsmål för B2B

Det finns två typer av B2B-marknadsföringsstrategier – förvärv och bibehållande.

Förvärvsmarknadsföring avser processen att rikta och marknadsföra sig till nya målgrupper för att få nya kunder. Den typ av leads som är målet med en förvärvsstrategi är i övervägandestadiet av marknadsföringsresan, vilket innebär att de inte är helt nya målgrupper som inte känner till ditt varumärke.

Därför är det viktigt med förvärvsmarknadsföring:

  • Gör det möjligt för ett företag att systematiskt attrahera och konvertera nya konsumenter
  • Ökar takten för generering och konvertering av leads
  • Ökar företagets totala intäkter
  • Breddar ett företags övergripande kunddatabas
  • Lockar andra kunder att lära sig mer om ett företags produkter och tjänster

Bibehållande marknadsföring är den aktivitet som en organisation använder för att öka sannolikheten för att en kund förnyar sin prenumeration, samtidigt som man fokuserar på att öka lönsamheten för varje kund genom expansion och merförsäljning.

Därför bör din organisation fokusera på bibehållande marknadsföring:

  • Bibehållande är billigare än förvärv
  • Lojala kunder är mer lönsamma
  • Engagerade kunder ger mer feedback
  • Ger insikt om dina kunder
  • Minskar kundbortfallet

Bibehållande marknadsföring börjar med befintlig kundinformation. SuperOffice CRM är utformat för att fånga upp alla interaktioner en kund har med ditt varumärke – och ge dig de insikter du behöver för att ge en bättre kundupplevelse.

 Boka en demo idag för att se hur SuperOffice kan stödja din strategi för att behålla kunder.

Dessa två B2B-marknadsföringsstrategier ska inte förväxlas.

Det beror verkligen på dina marknadsföringsmål:

  • Driva nya affärer?
  • Behålla befintlig verksamhet?

Här är de viktigaste skillnaderna mellan förvärvsmarknadsföring och bibehållande marknadsföring – och hur du kan mäta dem utifrån dina marknadsföringsmål.

FÖRVÄRV BIBEHÅLLANDE
Utöka kundbas Minska kundbortfallet
Ökar försäljningen Öka LTV
Increase brand awareness Öka kundlojaliteten
Skapa varumärkesmedvetenhet Låga marknadsföringskostnader
Kombination av B2B-marknadsföring och försäljning Kombination av B2B-marknadsföring, försäljning, produkt- och kundservice.

 

Vilken strategi är rätt för dig?

Ja, det beror på .

Ett nytt uppstartsföretag kommer inte att använda samma marknadsföringsstrategi som ett fortune 500-företag.

(Det borde de åtminstone inte.)

Fråga dig själv – var befinner du dig på din tillväxtresa?

  • Lansering: När du startar har du ingen kundbas, så du kommer att vara 100 % fokuserad på förvärv.
  • Få dragkraft: När du börjar se försäljning börjar du allokera resurser till bibehållande marknadsföring för att hjälpa till att behålla de kunder du har fått.
  • Tillväxt: I tillväxtläge ser du fler nya kunder komma in och behöver balansera både förvärv och kvarhållning.
  • Etablerat: När du är ett etablerat företag kommer du att dela upp din strategi 50-50 mellan förvärv och kvarhållande.
  • Önskat märke: Det sista steget är när du lutar dig mer mot bibehållande marknadsföring än förvärv – vilket hjälper dig att nå lönsamhet och bli det varumärke som föredras i ditt område.

Innan du bestämmer dig för vart du ska härnäst ska du fundera över något.

Dessa två strategier konkurrerar inte .

Faktum är att företag som fokuserar på båda är bättre. Mycket bättre.

Så här funkar det:

Förvärvskostnaderna kommer att öka med tiden i takt med att din storlek och konkurrensen ökar. Så även om kostnaden för att skaffa en ny kund kan vara överkomlig idag, kanske det inte är det om 10-12 månader från nu.

Å andra sidan kommer kostnaderna för kundlivslängdsvärde (CLV) att minska med tiden när du investerar i att bygga relationer med kunder och leverera produkter och tjänster av hög kvalitet. Så även om kostnaden för att behålla en kund börjar bli dyr minskar den eftersom kunderna fortsätter att se det värde du levererar för dem.

Därför måste du göra båda delarna – och fokusera på kortsiktiga och långsiktiga strategier.

Och där kommer marknadsföringssvänghjulet in.

Ttraditionella marknadsföringskanaler upphörde efter konverteringen - den punkt då en potentiell kund blir kund.

Men grejen är – det är inte slutet på relationen. Det är inte heller början på den.

B2B-köpprocessen är inte en linjär A till Ö-resa.

Det är en relation. Det är nyttigt. Det är cykliskt.

Det är därför så många B2B-marknadsföringsteam går från tratt till svänghjul.

funnel-vs-flywheel.png

Image source: HubSpot

Vad är då marknadsföringssvänghjulet?

Det är en kontinuerlig, repeterbar och skalbar marknadsföringsstrategi.

Ju mer du investerar och bygger på varje sektion, desto kraftfullare blir den.

Medan den traditionella marknadsföringstratten bestod av medvetenhet, övervägande och beslut (konvertering), består B2B-marknadsföringens svänghjul av att attrahera, engagera och glädja.

Låt oss titta på de olika alternativen.

Attrahera

”Attrahera”-steget i marknadsföringens svänghjul handlar om att skapa medvetenhet om ditt varumärke. Målet här är att få in ditt varumärke i kundernas medvetande – så att när de vill köpa en produkt eller tjänst som du erbjuder tänker de på dig – och bara på dig.

Du kan locka din publik genom att dela insikter, kunskap och expertis på din webbplats, sociala profiler och blogg – vilket hjälper dig att öka medvetenheten i sökmotorer och sociala medieplattformar.

Att dela relevant innehåll är ett bra sätt att bygga upp förtroende och ger potentiella och befintliga kunder möjlighet att avgöra om de är intresserade av de produkter och tjänster du tillhandahåller.

Engagera

Till skillnad från den traditionella tratten handlar steget ”Engagera” i marknadsföringssvänghjulet inte om att överlämna ”leads” till säljteamen. I svänghjulet samverkar marknadsföringsteamen med både potentiella och befintliga kunder. Det här är din möjlighet att ge verkligt värde och stärka kundrelationerna.

Du kan interagera med potentiella och befintliga kunder genom att visa dem hur dina produkter och tjänster löser verkliga affärsutmaningar med hjälp av guider, handledningar, webbinarier och kostnadsfria försök.

Det här steget handlar om mer än B2B-marknadsföring och öppnar upp för kommunikation med säljteamen (som visar potentiella kunder hur de ska använda produkten) och supportteam (som löser eventuella öppna problem som kunden rapporterar).

Glädje

”Glädje”-tillståndet i marknadsföringssvänghjulet förvandlar en process till en upplevelse – och en positiv sådan som de vill dela. Till skillnad från B2C-köpare och transaktionell försäljning söker B2B-köpare efter en relation - någon de kan konsultera och rådgöra med och någon som ger dem möjlighet att uppnå sina affärsmål.

transactional-vs-relationship.png

Du kan glädja potentiella och befintliga kunder genom att leverera en fantastisk kundupplevelse - detta inkluderar konstant produktinnovation, fantastisk kundservice, support i alla kanaler, kundfeedback (dvs. NPS) och kundlojalitetsprogram.

Vad händer när du gör dina kunder nöjda? De sprider ditt goda rykte och skapar på så sätt en slinga tillbaka till attraktionsfasen och sätter svänghjulet i rörelse igen.

HubSpot-English-Flywheel-Jul-27-2020-04-17-18-68-PM.png

Image source: HubSpot

Nu känner du till strategierna och hur B2B-marknadsföring har utvecklats från tratt till svänghjul. Här är de bästa B2B-marknadsföringskanalerna som du kan använda för att hjälpa dig att kommunicera ditt budskap och nå din målgrupp.

Kommunicera i rätt B2B-marknadsföringskanaler

Vad kommer du att tänka på när det gäller B2B-marknadsföringskanaler?

LinkedIn? E-postmarknadsföring? Event? TikTok?

Självklart fungerar de alla. Och de är effektiva.

Men istället för att försöka välja en specifik kanal, låt oss prata om kategorier.

Antalet kanaler som kommunicerar med din målgrupp är indelade i kategorierna ägd, förtjänad och betald.

Kort sagt är skillnaden mellan ägda, intjänade och betalda medier:

  • Ägda medier: inkluderar de mediekanaler som du driver och kontrollerar själv, som din webbplats eller e-postnyhetsbrev.
  • Intjänade medier: inkluderar de kanaler som används av andra för att dela innehåll och meddelanden om din organisation.
  • Betald media: avser all exponering som du betalar för och kan variera från banners till annonser för sökmotorer samt annonser och produktplaceringar.

Låt oss titta lite närmare på var och en av dem, tillsammans med några exempel på hur du kan använda dem som en del av din B2B-marknadsföringsstrategi.

Ägda medier

Ägda medier riktar sig till befintliga kunder, partners, prenumeranter och prospects – personer som är lite insatta i ditt företag.

  • Webbplats och blogg: En webbplats och blogg är en utmärkt plattform för att kommunicera produkter, tjänster och expertis till din målgrupp. Ju mer innehåll du publicerar, desto mer sannolikt är det att din målgrupp upptäcker dig via Google Search (SEO).
  • Sociala medier: Sociala medier hjälper företag att dela sitt innehåll med människor i sitt nätverk. Du kan dela den direkt från en varumärkesprofil eller en personlig profil. De populäraste sociala medieplattformarna för B2B-marknadsföring är LinkedIn, följt av Facebook och YouTube.
  • Nyhetsbrev: Med en verifierad lista och ett aktivt läsarskap är e-post ett bra sätt att kommunicera med din målgrupp. Men eftersom antalet e-postmeddelanden som dagligen med skickas till dina prenumeranter är det viktigt att ditt e-postinnehåll sticker ut och levererar värde.

E-postmarknadsföring är fortfarande det mest effektiva sättet för varumärken att kommunicera med sin målgrupp. Kunderna föredrar det och det ger bättre avkastning än någon annan marknadsföringskanal.

 Boka en demo idag så visar vi dig hur SuperOffice Marketing kan hjälpa dig att uppnå dina marknadsföringsmål.

Intjänade medier

Intjänade medier inkluderar användargenererat innehåll, såsom kommentarer på bloggar, diskussioner i grupper och på forum samt på tredje parts webbplatser.

  • Recensionswebbplatser: personer lämnar recensioner eller betyg på tredje parts recension-webbplatser som Capterra, G2 och Software Advice.
  • Sociala medier: människor delar ditt innehåll på sociala medier med sitt nätverk för att visa att innehållet är relevant, intressant och värdefullt, vilket skapar en diskussion och ökar medvetenheten om ditt varumärke.
  • Omnämnanden online: Tredjepartswebbplatser som jämför din produkt eller tjänst med andra leverantörer i utrymmet, blogginlägg som hänvisar till ditt innehåll eller tankeledare som nämner ditt varumärke som en pålitlig resurs.

Betalda medier

Alla kanaler som du betalar för för att distribuera kommunikationen till din målgrupp hamnar i betalda medier. Detta inkluderar sökannonser, banners, annonser och produktplaceringar.

  • Betald sökning: företag kan köpa toppplaceringar i Google för specifika termer som målgruppen söker efter. Via Google Ads kan du köpa exponering genom text-, display- och remarketingkampanjer.
  • Sponsrade uppdateringar: I takt med att den organiskt styrda räckvidden fortsätter att minska på sociala medieplattformar kan du betala för mer exponering genom sponsrade uppdateringar. Både Facebook och LinkedIn erbjuder en hög nivå av målinriktningsalternativ som gör att du kan visa annonser för rätt målgrupp.
  • Annonser: Du kan köpa uppmärksamhet via annonser online på relevanta webbplatser som lockar dina idealkunder. Ett annat sätt att rikta sig till relevanta köpare är att ta ut helsidesannonser i branschtidningar.

BONUS: Försäljning

B2B-försäljning är en viktig kanal för B2B-marknadsföring. Det måste det vara.

Miljarder dollar går förlorade varje år på grund av bristande samstämmighet mellan sälj- och marknadsföringsteamen. Och ju mer komplex köpprocessen är, desto mer sammanlänkade måste teamen  vara. Från förstahandsinformation till distribution, så här kan försäljning vara en stödkanal för marknadsföringsteam.

  • Social försäljning: Den största sociala mediekanalen för B2B-köpare är LinkedIn. Med 830 miljoner medlemmar kansäljteam dela relevant innehåll som ett sätt att inleda samtal med beslutsfattare.
  • Utgående: Det är svårt att boka in säljmöten via kallutskick via e-post, så börja i liten skala och länka istället till innehåll från företagsbloggen. Om du kontaktar någon i byggbranschennär du letarefter kan du länka till din artikel om byggtrender. Ju mer specifik, desto bättre.
  • Tankeledarskap: Säljarna får förstahandsinsikter från sina köpare. Använd den kunskapen och skapa innehåll i e-post, sociala medier och branschnyheter. Att dela expertis driver människor till din webbplats, vilket marknadsföringsteam kan fånga upp genom genererade kundämnen.

Kombinera ägda, förtjänade och betalda medier

Precis som med marknadsföringsstrategier för förvärv och bibehållande är det bäst att kombinera kanaler och taktik.

Så här gör du:

  • Marknadsför blogginlägg (ägda) på LinkedIn (betalda)
  • Be personer på din webbplats (ägda) att lämna produktrecensioner (intjänade)
  • Använd produktrecensioner (intjänade) som socialt bevis på dina produktsidor (ägda)
  • Främja recensioner (intjänade) som sponsrade annonser på Facebook (betalda)

Nu kommer miljondollarfrågan ...

...vilken kanal passar dig?

Här finns inget svar.

Men vi kan hjälpa dig att komma igång:

Var tillbringar dina kunder och idealkunder det mesta av sin tid?

Börja där.

Du kan göra allt detta manuellt eller så kan du använda teknik för att hjälpa dig att lyckas.

Från automatisering till spårning och rapportering, datainsamling och säkerhet – här är tekniken som alla B2B-marknadsföringsteam måste investera i.

Investera i B2B-marknadsföringsteknik för att stödja processen

Du inser behovet av B2B-marknadsföringsteknik.

Bra. Nu måste du hitta en som passar dina behov.

Lycka till! Det finns mer än 8000 att välja mellan!

Men låt det inte avskräcka dig.

Istället för att prova varje nytt verktyg (även kallat shiny object syndrome) kan du fokusera på de delar av strategin som kräver teknik. Du behöver till exempel inte investera i annonsspårningsteknik om du inte investerar i betald sökning.

Fokusera istället på några viktiga områden i din strategi som skulle gynnas av teknik.

För att hjälpa dig har vi grupperat viktig martech som de flesta B2B-marknadsföringsavdelningar behöver utifrån innehåll och reklam, analys, intelligens och insikter och plattformar, data och automatisering.

Låt oss titta närmare på var och en av dem för att se hur de stödjer din B2B-marknadsföringsstrategi.

Innehåll och reklam

  • CMS: För att ha en webbplats och vara närvarande online behöver du ett content management-system (CMS). Ett CMS används för att skapa och hantera innehåll som produktsidor, landningssidor och en blogg.
  • Annonskampanjer och tillskrivningar: Annonsplattformar som Google Ads gör att du kan betala för de bästa placeringarna i Googles sökning efter beslutsfattare som söker efter en lösning. Även om det kan vara dyrt är det ett bra sätt att öka varumärkeskännedomen hos köpare som kanske inte känner till ditt varumärke.
  • Plattform för e-postmarknadsföring: E-postmarknadsföring är ett bra sätt att kommunicera med potentiella och befintliga kunder. Använd e-postmarknadsföring för att kommunicera nya produkter, företagsnyheter och nytt innehåll.
  • Optimering av konvertering: När du har ”tillräckligt många” besökare på din webbplats kan du vända uppmärksamheten mot att konvertera fler besökare till köpare. Du kan göra detta genom beteendeanalys, A/B-testning och formoptimering.

Analys, intelligens och insikter

  • Tag Manager: Ju fler spårningsskript du har på din webbplats, desto mer saktar den ner. Tagghanterare gör det enkelt genom att kombinera alla skript till ett enda skript. Du kan använda så många skript du behöver och webbplatsen påverkas inte.
  • Webbanalys: Att förstå hur människor beter sig på din webbplats, var de kommer ifrån och hur länge de interagerar med den är nyckeln till att lyckas med digital marknadsföring. Det är vad webbanalys gör att du kan göra
  • Leads-poäng: Detta hjälper B2B-marknadsförare att överlämna säljfärdiga leads – personer som är redo att engagera sig i en säljprocess – till säljteamen. Istället för att ha säljare som kontaktar köpare som inte är redo att köpa (som inte gör någonting annat än irriterar köpare).
  • IP-spårning: Om ingen fyller i ett formulär på din webbplats är det svårt att veta mer om dem, förutom att de är anonyma besökare. IP-spårning löser problemet till viss del genom att visa dig företagsnamnet som besöker din webbplats. På så sätt kan du se om du attraherar rätt målgrupp.

Plattformar, data och automatisering

  • CRM: Samla in, lagra och hantera kundämnen och kunddata i en molnbaserad CRM-plattform. Använd data och automatiserade insikter för att leverera en mer personaliserad marknadsföringskommunikation baserad på intressen, beteende och interaktionshistorik.
  • Automatisering av marknadsföring: Från registrering till kundvård, från avtalssignering till livscykelkampanjer, eliminerar automatisering av marknadsföring den manuella arbetsbörda som krävs för att kommunicera med potentiella kunder och kunder i olika stadier av kundresan.
  • Kunddataplattform: Kunddataplattformar (CDP) berättar allt om en kund i en enda instrumentpanel, inklusive öppnade e-postmeddelanden, besvarade ärenden och säljare som de har kommunicerat med. Det ger dig en 360-gradersvy över en kund.

Vi fattar. Det finns mycket teknik att välja mellan.

Och det är därför B2B-marknadsförare väljer SuperOffice CRM.

SuperOffice CRM omfattar en kunddataplattform, CRM och plattform för e-postmarknadsföring i en enda lösning. Med djup interaktion med CMS, automatiserad marknadsföring och IP-spårningsverktyg är merparten av din martech samlad i en enda plattform.

Vill du veta mer om SuperOffice CRM? Boka en demonstration här.

Observera att:

Strategier, kanaler och teknik fungerar inte var och en för sig.

Det är inte den ena eller den andra. De arbetar alla tillsammans.

Det är så du uppnår en helhetssyn på marknadsföring.

Ha en helhetssyn på B2B-marknadsföring

För mindre än fem år sedan skulle en köpare interagera med ditt varumärke ett par gånger innan han/hon gjorde ett köp. Då kändes det väldigt bra att synas i 1 eller 2 kanaler.

Så är det inte längre.

Tänk på kundresan. Tänk på din egen köpupplevelse.

Den är inte linjär. Därför krävs ett holistiskt synsätt på marknadsföring.

När det gäller holistisk marknadsföring finns det ingen bättre expert än vår egen Niklas Stattin, Head of Digital Marketing på SuperOffice. Detta är varför han anser att du bör överväga att anta ett holistiskt tillvägagångssätt.

"Det genomsnittliga antalet beröringspunkter för
B2B-köpare brukade vara mellan 6 och 8 interaktioner.

Idag handlar det om 27 interaktioner!

Du kan inte konkurrera med en traditionell, enkanalsbaserad
metod för B2B-marknadsföring.

Att ha en helhetssyn är avgörande. Varje marknadsföringskanal
du investerar i bör stödja nästa – att skapa en marknadsföringsinfrastruktur
som täcker alla de olika stegen i köparens resa.

Gör det bra så vinner du i marknadsföring!"

Alla marknadsförare drömmer om att nå det här stadiet:

Att leverera rätt budskap, till rätt person, i rätt kanal vid rätt tidpunkt.

Google kallar detta för att vinna de viktiga ögonblicken.

Och det har länge ansetts vara den heliga gralen för B2B-marknadsföring.

Så hur kommer du dit?

Data och teknik är avgörande. Plattformar som CRM ger oss insikter som ger oss kontext om vem och var köparen är och hur långt köparen har kommit på sin resa.

Och ju mer du interagerar med en köpare, i de kanaler de är aktiva i, desto fler datapunkter samlar du in för att förstå dem på en djupare nivå. Ju mer du förstår dem, desto mer personaliserad kan din marknadsföringskommunikation vara.

Det är så du får in dem. Och det är så du behåller dem.

 Och det är så du skapar en framgångsrik B2B-marknadsföringsstrategi.

Oavsett om du vill skaffa nya kunder eller behålla befintliga kunder är en CRM-plattform grunden för din B2B-marknadsföringsstrategi. Boka en 30 minuter lång demonstration med en av våra CRM-experter så visar vi dig hur SuperOffice CRM kan hjälpa dig att uppnå dina marknadsföringsmål.

Kunderna frågar även

Vad är skillnaden mellan B2B- och B2C-marknadsföring?

Marknadsföringsstrategierna för B2B (Business to Business) och B2C (Business to Consumer) skiljer sig åt eftersom de bygger på att attrahera två specifika målgrupper. B2B-marknadsföringsstrategier attraherar företag medan B2C-marknadsföringsstrategier attraherar konsumenter.

Varför är B2B-marknadsföring viktigt?

B2B-marknadsföring är viktigt eftersom det gör det enklare för företag att skaffa nya kunder, behålla befintliga kunder och utöka sin verksamhet. En solid B2B-marknadsföringsstrategi kan hjälpa till att stå emot marknadskriser och ekonomiska kriser. Utan B2B-marknadsföring kommer du att bortses av din målgrupp.

Vad är viktigast för B2B-marknadsföringens framgång?

Den viktigaste framgången inom B2B-marknadsföring är empati – att ha en genuin förståelse för vem din idealkund är och vilka problem och utmaningar de står inför. Du kan använda empati för att skapa en marknadsföringsstrategi som använder storytelling och kreativitet som är anpassad efter vem de är för att skapa långsiktiga affärsrelationer.

Resurser du kommer att älska