Utmaning
KARL STORZ ENDOSKOP SVERIGE AB Àr ett helÀgt dotterbolag till tyska KARL STORZ GmbH & Co. KG, en ledande tillverkare av avancerad endoskopi-utrustning för medicinska ÀndamÄl.
Förutom att ÄterförsÀlja moder-bolagets produkter hanterar det svenska bolaget Àven service och underhÄll i egen regi. En verksamhet som visat sig bli alltmer omfattande i takt med ökad försÀljning.
à r 2008 blev situationen akut. Administrationen kring det ökande antalet serviceÀrenden började pÄverka kvaliteten och ledtiderna pÄ det tekniska arbetet. Detta ledde i sin tur till att serviceteknikerna fick lÀgga alltmer tid pÄ att hÄlla kunderna uppdaterade om sina Àrenden, och allt mindre Ät att utföra servicen. Att utöka personalstyrkan var ett naturligt första steg, men gav ÀndÄ inte det efterlÀngtade lyftet.
Lösning
För KARL STORZ fanns egentligen bara en vĂ€g framĂ„t â att fĂ„ bĂ€ttre kontroll över sina serviceĂ€renden med hjĂ€lp av ett kundservicesystem, anpassat för att klara av de specifika krav som stĂ€lls vid hantering av medicinteknisk utrustning.
Flexibilitet stod alltsÄ högst pÄ kravlistan, tÀtt följt av anvÀndbarhet och möjlighet att integrera med existerande affÀrs- och CRM-system.
Under resans gÄng lÀrde sig KARL STORZ att förvÄnansvÀrt fÄ system-leverantörer var intresserade av att lösa bolagets specifika utmaningar. Det var egentligen bara SuperOffice som kunde uppvisa ett engagemang och en lösning flexibel nog att lösa problemet, i form av SuperOffice Service.
Resultat
Idag anvÀnds SuperOffice Service för alla KARL STORZ serviceÀrenden.
Och de positiva reaktionerna har inte lĂ„tit vĂ€nta pĂ„ sig. Bara en sĂ„ âenkelâ sak som att alla kunder fĂ„r ett Ă€rendenummer och automatgenererade status-rapporter via e-post har rönt stor uppskattning. Detta, och det faktum att kundservice nu enkelt kan besvara frĂ„gor om utrustningens status, har frigjort vĂ€rdefull servicetid Ă„t teknikerna, till nytta för sĂ„vĂ€l kunder som personal.
En positiv spin-off Àr att allt fler pÄ företaget fÄtt upp ögonen för vad lösningen kan göra. DÀrför planerar KARL STORZ nu att implementera ett flertal av sina interna flöden i SuperOffice Service.
Viktigaste fördelarna
- FörbÀttrad kontroll i alla skeden av Àrendeprocessen (service-flödet)
- Ăkad kundnöjdhet
- Ăkad intern effektivitet
- Flexibel och lÀttanvÀnd lösning
- Anpassningsbar till de specifika krav som gÀller för medicin-teknisk utrustning
- Integration med befintliga affÀrs- och CRM-system (Scala resp. SuperOffice CRM)
Andra framgångshistorier från våra kunder
-
SBC
Vi finns till för att göra livet för de som bor och verkar i bostadsrätter enklare. Utan SuperOffice Service skulle vi inte överleva.
-
Christian Berner
Vi har idag en säljprocess som sker systematiskt, där offerter har en mycket högre sannolikhet att leda till affär.
-
HSB Göteborg
Nöjd-kund-index ökar varje år och det är starkt kopplat till lösningen från SuperOffice.