Utmaning
HSB Àr Sveriges största bostadsorganisation, med ca 550,000 medlemmar.
Regionföreningen, HSB Göteborg, har ca tio procent av dessa medlemmar och omsÀtter nÀrmare 420 miljoner kronor. Regionföreningen Göteborg driver bostadsproduktion med ett tjugotal pÄgÄende byggprojekt, förvaltar bostÀder, utbildar och stödjer de medlemsÀgda bostadsrÀttsföreningarna.
Vid Ärsskiftet 2000/01 ökade konkurrensen frÄn banker och redovisningsfirmor kraftigt. Ett tydligt behov av kundfokusering vÀxte fram. HSB Göteborg behövde förbÀttra leverenskapacitet och uppföljningen av kundleveranser. MÄlet var att öka servicenivÄn över hela verksamhetsbredden för att kunna vinna och behÄlla kunder. I HSB Göteborg:s breda verksamhet med vitt skilda expertomrÄden som exempelvis bokföring och drift, var det ibland svÄrt att fÄ överblick över kund-Ätagandet. Företaget saknade verktyg för att dela kundinformation expertomrÄdena emellan. Den centrala utmaningen var dÀrför att hitta en kundfokuserad helhetslösning.
Lösning
HSB Göteborg:s utvÀrderingar pekade pÄ behovet av ett kundvÄrdssystem, dÀr alla medarbetare kunde se informationen.
Anledningen till att SuperOffice valdes över konkurrerande CRM-leverantörer var frÀmst anvÀndarvÀnligheten i systemet. HSB Göteborg lockades av det grafiska grÀnssnittet och att det var en Microsoftplattform.
Avgörande var ocksÄ möjligheten till projektstöd hela vÀgen frÄn upphandling till förvaltning. Viktigt var att undvika ett komplicerat IT-projekt med lÄngdragen implementering.
Standardlösningen uppfyllde mĂ„nga av HSB Göteborg:s önskemĂ„l och flexibiliteten att senare kunna utveckla lösningen vĂ€gde âtungtâ. Lösningen kompletterades med nĂ„gra extra flikar med typisk information för bostadsrĂ€tts-föreningar, till exempel antal lĂ€genheter och fastighetsytor. Dessutom gjordes en enkel integration med affĂ€rssystemet Hambo, som tillĂ€t HSB Göteborg att flytta över viktig information till kundkortet. Enbart de som arbetar mot kund lĂ€gger in information i systemet, men den blir tillgĂ€nglig för alla. Det innebĂ€r att alla frĂ„n fastighetsskötare till VD kan hĂ„lla sig informerade.
Resulat
Skillnaden sedan kundvÄrdssystemet infördes Àr markant. HSB Göteborg har fÄtt en bÀttre bild av kunden vilket har fÄtt mÄnga positiva effekter.
Alla medarbetare kan ge bÀttre service mot kund med mer information i ryggen. SÀljarna i synnerhet, har kunnat arbeta mer proaktivt. Att samtliga medarbetare har tillgÄng till informationen har skapat bÄde effektivitet, högre servicenivÄ och mer motivation pÄ arbetsplatserna. Alla har tillgÄng till informationen och vet var den ska lagras, vilket skapar trygghet internt. Den samlade bilden som tillÄter HSB Göteborg att sÀtta kunden i fokus Àr pÄ plats. Resultatet syns i nöjd-kund-index som har ökat varje Är och Àr starkt kopplat till den nya lösningen.
Viktigaste fördelarna
- Tydlig överblick över kundÄtagandet
- Tidsvinster och bÀttre kvalitet mot kund som resultat av bÀttre tillgÄng till information
- Kunskapsspridning mellan HSB Göteborgs expert-omrÄden har ökat, vilket ökat motivationen
- Kunder möts av vÀlinformerade och proaktiva sÀljare
- Nöjd-kund-index ökar
- Enkel integration till Hambo
Andra framgångshistorier från våra kunder
-
SBC
Vi finns till för att göra livet för de som bor och verkar i bostadsrätter enklare. Utan SuperOffice Service skulle vi inte överleva.
-
Karl Stortz
Att både vi och kunderna kan följa pågående serviceärenden har blivit enormt uppskattat.
-
Christian Berner
Vi har idag en säljprocess som sker systematiskt, där offerter har en mycket högre sannolikhet att leda till affär.