Nyhet! Nu integrerar vi marketing automation i SuperOffice CRM. 
Läs mer 👉 här

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Vi har idag en säljprocess som sker systematiskt, där offerter har en mycket högre sannolikhet att leda till affär.

Weimar Andersson It-chef

Utmaning

Christian Berner levererar teknisk utrustning frÄn europeiska tillverkare till industrier och kommuner i Sverige och i Norden.

Företaget ingÄr i Christian Berner Invest med cirka 220 anstÀllda i hela Norden och en omsÀttning pÄ 500 MSEK. Christian Berner behövde förbÀttra sin styrning och sin dokumentation i sÀlj- och marknadsprocessen. Bristande dokumentation och det faktum att kollegor inte kunde gÄ in och titta pÄ en gemensam kundvy gick ut över samarbetet kollegor emellan och sÀljarnas effektivitet. SÀljarna lade alltför mycket tid pÄ att leta efter information. Offerter följdes inte upp sÄ som de borde och bristfÀllig fokus pÄ försÀljningen gick ut över antalet avslut.

Datorvanan i gruppen varierade frÄn expertanvÀndare till personer som i praktiken inte sett en PC tidigare. Christian Berners projektÄtaganden Àr komplexa. Det handlar om lÄnga sÀljprocesser dÀr ritningar, projektdata, idéer och leverantörsÄtaganden stöts och blöts för att sedan övergÄ i projekt. Ledningen sÄg att det Àven fanns lÄngsiktiga effektivitetsvinster i att strukturera projektprocessen.

SuperOffice har blivit den totala “städgumman” för oss. Här samlar vi allt som behöver dokumenteras: försäljningar, ritningar, projekt, kreativa idéer, åtaganden. Och det bästa av allt: ’total cost of ownership’ är extremt låg.

Weimer Andersson

Lösning

Christian Berner behövde en lösning som Àven dator-ovana kunde hantera. SuperOffice-lösning Àr bÄde enkel och anvÀndarvÀnlig och det var avgörande för köpbeslutet.

Bland de fem system som SuperOffice stÀlldes emot, sÄ bedömdes SuperOffice vara det enda systemet med en tydlig och konsekvent navigering. Auto-pÄminnelsefunktioner för offerter i SuperOffice sÄgs som en viktig del i lösningen, eftersom just missade offerter var ett problem.

Överblicken och enkelheten i att dokumentera vad som sagts och lovats var ocksĂ„ en viktig anledning till varför SuperOffice valdes. I SuperOffice hanteras idag marknadsföring och försĂ€ljning, men Ă€ven projekt-hantering och de viktiga relationerna mot leverantörerna.

Resultat

SuperOffice anvÀnds genomgÄende i hela koncernen och ses som ett affÀrskritiskt verktyg.

Christian Berner har idag en sĂ€ljprocess som sker systematiskt, dĂ€r offerter har en mycket högre sannolikhet att leda till affĂ€r. Med SuperOffice har sĂ€ljarna bĂ€ttre möjligheter att planera sin tid och numera kan de enkelt fĂ„ tag pĂ„ den information som behövs för att föra affĂ€ren framĂ„t. Även kundutskick sker mer strukturerat vilket lett till effektivitetsvinster.

Christian Berner har en överblick pÄ kunden frÄn sÀlj till pÄgÄende projekt, vilket gör att initiativet behÄlls. Christian Berner kan genom en strukturerad och vÀldokumenterad process vara professionell i sina relationer med bÄde sina kunder och sina leverantörer. Det gÄr snabbt att trÀna nyanstÀllda i systemet och allt till en vÀldigt lÄg kostnad.

Viktigaste fördelarna

  • Optimerad styrning och dokumentation av marknads- och sĂ€ljprocessen
  • Samarbete och sĂ€ljeffektivitet förbĂ€ttrad genom en gemensam kundvy
  • Fler avslut genom att fler offerter följs upp med stöd av autopĂ„minnelsefunktion för offerter
  • Effektivisering av den komplexa projektprocessen
  • BibehĂ„llet initiativ frĂ„n försĂ€ljning till pĂ„gĂ„ende projekt